Voor wie nóg meer wil: de Cayman GT4 RS Clubsport
Porsche liet vorige week de heerlijke Cayman GT4 RS zien. Maar wie geen straatversie van dat model wil, kan ook aankloppen voor de circuitvariant van dat model. Die heet de Clubsport.
Als producent van circuitklare straatauto’s heeft Porsche een groot voordeel. Er zijn slechts beperkte aanpassingen vereist om er een volbloed raceauto van te bouwen, zoals deze Cayman GT4 Clubsport. Daar profiteert de klant van, met relatief gunstige prijzen voor een complete en startklare raceauto, waarmee je in vele klassen terechtkunt.
Hoogtoerige boxermotor
Denk niet dat dit een nichemarkt betreft, want tot nu zijn er al meer dan 900 stuks van de race-Cayman gebouwd. De nieuwe Clubsport is gebaseerd op de reeds onthulde GT4 RS, dus voorzien van de hoogtoerige vierliter boxermotor met 500 pk en 465 Nm. Nogal een verschil met de 425 pk en 425 Nm van het uitgaande model. De rondetijden zijn naar verwachting zo’n twee procent sneller.
Goed handelbaar
Van een echte ‘instapper’ is nu niet echt sprake meer, al staan Porsches Clubsport-modellen erom bekend dat ze ook voor amateur-racers goed handelbaar zijn dankzij een goede wegligging en elektronische rijhulp. De zeventraps PDK-transmissie is overgenomen van de vorige, maar dan met kortere versnellingen, waardoor nu ook het zevende verzet wordt gebruikt. Het onderstel van de Clubsport is voorzien van nieuwe dempers met tweeweg-instelbaarheid. Ook is er de mogelijkheid om drie verschillende veersets te monteren. Met kleine aerodynamische aanpassingen zijn de stabiliteit en koeling verbeterd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?
-
Duurtest: 6 maanden lang met een Renault Megane E-Tech
-
Gemiddelde Bentley-koper bestelt een BMW 1-Serie aan opties
-
Nederland zit bij top 10 goedkoopste landen om auto te bezitten