Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Nieuws 25 nov 2021
Leestijd: 1 minuut

Voor wie nóg meer wil: de Cayman GT4 RS Clubsport

Porsche liet vorige week de heerlijke Cayman GT4 RS zien. Maar wie geen straatversie van dat model wil, kan ook aankloppen voor de circuitvariant van dat model. Die heet de Clubsport.

Als producent van circuitklare straatauto’s heeft Porsche een groot voordeel. Er zijn slechts beperkte aanpassingen vereist om er een volbloed raceauto van te bouwen, zoals deze Cayman GT4 Clubsport. Daar profiteert de klant van, met relatief gunstige prijzen voor een complete en startklare raceauto, waarmee je in vele klassen terechtkunt. 

Cayman GT4 RS Clubsport

Duik in de prijslijst: de ideale Porsche 718 Cayman GT4 RS?

Hoogtoerige boxermotor

Denk niet dat dit een nichemarkt betreft, want tot nu zijn er al meer dan 900 stuks van de race-Cayman gebouwd. De nieuwe Clubsport is gebaseerd op de reeds onthulde GT4 RS, dus voorzien van de hoogtoerige vierliter boxermotor met 500 pk en 465 Nm. Nogal een verschil met de 425 pk en 425 Nm van het uitgaande model. De rondetijden zijn naar verwachting zo’n twee procent sneller.

Het lange wachten beloond: Porsche 718 Cayman GT4 RS

Goed handelbaar

Van een echte ‘instapper’ is nu niet echt sprake meer, al staan Porsches Clubsport-modellen erom bekend dat ze ook voor amateur-racers goed handelbaar zijn dankzij een goede wegligging en elektronische rijhulp. De zeventraps PDK-transmissie is overgenomen van de vorige, maar dan met kortere versnellingen, waardoor nu ook het zevende verzet wordt gebruikt. Het onderstel van de Clubsport is voorzien van nieuwe dempers met tweeweg-instelbaarheid. Ook is er de mogelijkheid om drie verschillende veersets te monteren. Met kleine aerodynamische aanpassingen zijn de stabiliteit en koeling verbeterd.  

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.