Wil je per se nog een Porsche Cayman met een zescilinder? Dan ben je aangewezen op een gebruikt exemplaar of op deze GT4 Clubsport. Bijkomend voordeel: er zit wiet in de auto...

Porsche 718 Cayman GT4 ClubsportPorsche 718 Cayman GT4 Clubsport


Laten we dat gelijk even nuanceren. Want natuurlijk zit er geen wiet in de 718 Cayman GT4 Clubsport, maar wel hennep- en vlasvezels. Die zijn verwerkt tot een composietmateriaal en toegepast in de portieren en achtervleugel. Volgens Porsche zijn de agrarische bijproducten qua gewicht en stijfheid vergelijkbaar met koolstofvezel.

Boxermotor met 425 pk

Terugkomend op de motor: de 718 Cayman GT4 Clubsport wordt aangedreven door een 3,8 liter zescilinder boxermotor met 425 pk, waarmee hij 40 pk sterker is dan de vorige GT4 Clubsport. De aandrijfkrachten worden via een zestraps automaat met dubbele koppeling en een sperdifferentieel overgebracht op de achterwielen.

Porsche 718 Cayman GT4 ClubsportPorsche 718 Cayman GT4 Clubsport


De GT4 Clubsport wordt standaard geleverd met een rolkooi, een racekuipstoel (inderdaad, eentje maar...) en een zespunts raceharnas. Zijn voorwielophanging komt van de 911 GT3 Cup en zijn remsysteem bestaat uit stalen schijven rondom. Het model is er in twee uitvoeringen: Trackday en Competition.

Trackday-variant

Die eerste is bedoeld voor de amateurcoureur en kost 134.000 euro, exclusief belastingen. Hij heeft een vaste setup voor de schokdempers, standaard airconditioning, ABS, ESC en tractiecontrole. Voor de veiligheid is de Trackday-variant uitgevoerd met een vluchtluik in het dak, een brandblusser en een veiligheidstank van 80 liter groot.

Automatische blusinstallatie

De Competition is uitgerust met onder meer instelbare dempers, een brandstoftank met 115 liter inhoud, een instelbare rembalans, ingebouwde pneumatische krikken voor snelle pitstops en een automatische brandblusinstallatie. Het uitneembare racestuur komt uit de 911 GT3 R. De GT4 Clubsport Competition kost 157.000 euro, exclusief belastingen.