Peperdure unit maakt jouw ‘goedkope’ Porsche Cayenne modern
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2Fporsche_cayenne_diesel.jpg)
De allereerste Porsche Cayenne tik je tegenwoordig al voor een paar duizend euro op de kop. Daarmee koop je echter wel een gedateerde auto, met een nogal gedateerd interieur. Gelukkig is voor dat probleem nu een (kostbare) oplossing.
Porsche biedt nu namelijk een wel heel prettige accessoire aan voor eigenaren van een Cayenne, 997 of 987. Zij kunnen nu namelijk aankloppen voor een fonkelnieuw infotainmentsysteem dat precies in het dashboard van hun auto past.
Look & feel
Dat wil dus zeggen dat er niets van het originele dashboard verloren gaat. Het nieuwe systeem is zo ontworpen dat de look & feel zijn gebaseerd op de originele componenten. Denk daarbij aan de knoppen voor de airco. Alle originele ondersteunende apparatuur in de auto’s, waaronder luidsprekers en antennes, kunnen nog altijd worden gebruikt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2Fpccm-plus-cayenne-e1-onboard-navigation-high.jpg)
Het voordeel is natuurlijk dat het infotainmentscherm zelf helemaal nieuw en bij deze tijd is. Specifiek gaat het om een 7-inch aanraakscherm, dat is uitgerust met DAB+-radio en Android Auto en Apple CarPlay. Daarbij krijgen de eigenaren van een 997 en 987 nog een extraatje. Zij kunnen met het nieuwe systeem ook persoonlijke auto-instellingen opslaan. Denk aan instellingen voor de verlichting en portiervergrendeling.
PCCM
Omdat het nieuwe PCCM-systeem, zoals Porsche het zelf noemt, om kan gaan met originele apparatuur in de auto’s, kun je de toevoeging ervan ook gemakkelijk ongedaan maken. Je verprutst zodoende niets aan de originaliteit van het model.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2Fpccm-plus-987-boxster-start-android-high.jpg)
Helemaal nieuw is dit natuurlijk niet. Porsche kwam twee jaar geleden met het idee om dergelijke infotainmentsystemen aan te bieden voor klassieke Porsches. Toen kwam het op de proppen met een systeem in 1-DIN- en 2-DIN-formaat. Onder andere auto’s als de eerste 911, de 928, 914 en 996 konden daardoor worden uitgerust met modern infotainment, zonder afbreuk te doen aan het originele interieur van die modellen.
Prijs tweedehands Cayenne
Heb je al trek om jouw Cayenne van zo’n systeem te voorzien? Kijk dan eerst even naar de prijs. Enkel het systeem zelf kost al 1687,95 euro, exclusief montage. Oftewel: een derde van de kosten voor een tweedehands Cayenne. De goedkoopste die wij vinden kost namelijk 5000 euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2Fpccmpluscayennee1-004-high.jpg)
Daarmee willen we overigens niet zeggen dat een Cayenne van de eerste generatie niet meer bijzonder is. De reguliere exemplaren mogen dan wel afschrijvingskanonnen zijn gebleken, er zijn echt wel bijzondere en prijzige versies te vinden. Wat te denken van de 450 pk sterke Turbo S? Of de GTS, met 400 pk sterke V8 en handbak? Voor die laatste betaal je al een flink bedrag, en reken maar dat de prijzen van die bijzondere versie nog zullen stijgen.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Kia EV9 is een van de grootste elektrische auto’s!
-
Waarom iemand een miljoen neertelt voor deze beruchte Dodge Challenger R/T
-
4 MBO-banen in de autobranche met hoog salaris en baangarantie
-
Ook deze Ferrari Monza SP1 van LEGO kun jij niet betalen
-
Voor 267.826 euro is deze simpele Lada Niva-occasion van jou
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 1/2)
-
Rekeningrijden kost werkende Nederlander veel geld
-
Is de elektrische Caterham Seven nog steeds een lichtgewicht?
-
De nieuwe Aston Martin DB12 vergeet even dat Ferrari bestaat
-
BMW trekt het doek van de nieuwe 5-serie én i5
-
Duik in de prijslijst: de Hyundai Kona
-
De vernieuwde Opel Corsa: grootste probleem nu opgelost?