Het tentje is terug. Porsche monteert op de tweede generatie Boxster Spyder wederom een eigenaardig cabriodak, maar wel eentje die zich een stuk makkelijker laat openen en sluiten dan voorheen.

Porsche Boxster Spyder

Porsche Boxster Spyder

Bij de vorige Spyder school het linnen dakje in een compartiment achter de stoelen en moest je het eruit tillen om het in positie te leggen, vast te klikken en aan te spannen. De kap van de nieuwste uitvoering moet nog steeds met de hand worden opgezet, maar scharniert in ieder geval als een traditioneel cabriodak op zijn plek.

Het uiterlijk van de Spyder verschilt verder op een aantal manieren van dat van de standaard Boxster. Het model draagt het bumperwerk van de kersverse Cayman GT4 en sjouwt twee grote power domes (verhogingen) met zich mee op de motorkap.

"Met het oog op gewichtsreductie zijn de airconditioning en radio weggelaten"

Onder de huid schuilen de remmen van de 911 Carrera en de 3,8 liter zescilinder boxermotor van de Cayman GT4, maar dan met 375 pk in plaats van met 385 pk. De Boxster Spyder draaft daarmee in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h en door naar een topsnelheid van 290 km/h.

Die cijfers zeggen echter niet alles. Porsche positioneert de Boxster Spyder als een pure rijdersauto en een circuitspeeltje. Daarom heeft de fabrikant uit Zuffenhausen met het oog op gewichtsreductie onder meer de airconditioning en radio weggelaten. Wie toch graag met een koel hoofd en muziek in de oren onderweg wil zijn, kan beide zaken zonder meerprijs laten inbouwen.

De Porsche Boxster Spyder is per direct te bestellen en kost 116.700 euro. Ter vergelijking: de vorige generatie (2010 – 2012) mocht voor 88.900 euro weg en bracht 320 pk uit een 3,4 liter zescilinder boxer. De standaardsprint deed hij in 5,1 seconden en zijn top was 267 km/h.