Porsche-bobo’s niet klaar voor elektrische 911
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fporsche-911-generatie-992-11.jpg)
Na de eerdere lancering van de plug-in hybrides van de Cayenne, Panamera en 918 Spyder heeft Porsche de stekker omarmd. Binnenkort komt de eerste volledig elektrische productie-auto, de Taycan, en volgen spoedig andere types. Maar hoe zit het met een elektro-911?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fporsche-911-carrera-s-992-achterkant-exclusive-2.jpg)
Komt er een volledig elektrische 911? Michael Steiner, de R&D-baas van de sportwagenfabrikant, is niet direct fan. “Met de hedendaagse technologie en opslagcapaciteit van lithium-ion-cellen zien we geen mogelijkheid om een veelzijdige 2+2-zitter als de 911 met een behoorlijke actieradius te realiseren. De vraag is dus of er zo’n auto komt. Ik zie het binnen tien jaar in ieder geval niet gebeuren. Het gaat niet alleen om gewicht, maar ook om de verpakking. Het concept met de motor achterin en een 2+2-interieurindeling leent zich niet direct voor elektrificatie. Er is simpelweg weinig ruimte voor een grote batterijen de 2+2-opstelling zou verloren gaan. Met elektrische sportauto’s komen we zeker, maar niet als 911. De 911 is een iconische auto, waarom zouden we afbreuk doen aan dat concept puur uit oogpunt van elektrificeren? Laten we vooral plezier blijven beleven met de 911 met verbrandingsmotor of met een hybride aandrijflijn.”
Concurrentie
Concurrent McLaren heeft aangekondigd dat zijn sportwagengamma grotendeels uit geëlektrificeerde modellen komt te bestaan. Een volledig elektrisch seriemodel staat vooralsnog niet op de agenda. Dat geldt ook voor de sportwagens van Lamborghini. Bij de Italianen zal spoedig hybride-techniek zijn intrede maken, al duurt dat nog minimaal twee jaar. Een stekkeraansluiting komt er niet, evenmin bij McLaren. Ferrari komt al op korte termijn met een geëlektrificeerde types.
LEES OOK: PORSCHE 911 VOORBEREID OP HYBRIDETECHNIEK
Hypercar
Voor zowel Lamborghini als voor Ferrari geldt dat er eerst een gelimiteerde hypercar met elektro-ondersteuning komt. Voor Lamborghini is de sportcoupé met de codenaam L48h, die in een oplage van slechts 63 stuks wordt gemaakt, de eerste. Ferrari bouwde eerder al de LaFerrari en LaFerrari Aperta met stekkeraansluiting.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Opel Corsa is jarig! Deze speciale versies wil je…
-
Vijf vragen aan: Peter Gillis (Massa is Kassa), realityster en autoliefhebber
-
Rijk Mengsel: gadgets voor jouw roadtrip deze zomer
-
Autovisie Kennisquiz: bijzondere cabrio’s
-
Vijf exemplaren van de McLaren P1 Spider
-
Mercedes-Benz EQXX verbreekt z’n eigen record
-
Nog een Europese Ford-fabriek dicht
-
Toyota bZ4X is nog niet op de weg, maar nu al teruggeroepen
-
Goed nieuws voor kopers BMW M2
-
Deze Bugatti is wél betaalbaar
-
Deze occasion wil je: vijfcilinder Lancia Lybra, echte schoonheid zit van binnen
-
Met dit 2000 pk elektrische Ford-busje zijn pakketbezorgers écht snel