Autovisie
Autovisie Nieuws 26 apr 2019
Leestijd: 2 minuten

Porsche-bobo’s niet klaar voor elektrische 911

Na de eerdere lancering van de plug-in hybrides van de Cayenne, Panamera en 918 Spyder heeft Porsche de stekker omarmd. Binnenkort komt de eerste volledig elektrische productie-auto, de Taycan, en volgen spoedig andere types. Maar hoe zit het met een elektro-911?

Komt er een volledig elektrische 911? Michael Steiner, de R&D-baas van de sportwagenfabrikant, is niet direct fan. “Met de hedendaagse technologie en opslagcapaciteit van lithium-ion-cellen zien we geen mogelijkheid om een veelzijdige 2+2-zitter als de 911 met een behoorlijke actieradius te realiseren. De vraag is dus of er zo’n auto komt. Ik zie het binnen tien jaar in ieder geval niet gebeuren. Het gaat niet alleen om gewicht, maar ook om de verpakking. Het concept met de motor achterin en een 2+2-interieurindeling leent zich niet direct voor elektrificatie. Er is simpelweg weinig ruimte voor een grote batterijen de 2+2-opstelling zou verloren gaan. Met elektrische sportauto’s komen we zeker, maar niet als 911. De 911 is een iconische auto, waarom zouden we afbreuk doen aan dat concept puur uit oogpunt van elektrificeren? Laten we vooral plezier blijven beleven met de 911 met verbrandingsmotor of met een hybride aandrijflijn.”

Concurrentie

Concurrent McLaren heeft aangekondigd dat zijn sportwagengamma grotendeels uit geëlektrificeerde modellen komt te bestaan. Een volledig elektrisch seriemodel staat vooralsnog niet op de agenda. Dat geldt ook voor de sportwagens van Lamborghini. Bij de Italianen zal spoedig hybride-techniek zijn intrede maken, al duurt dat nog minimaal twee jaar. Een stekkeraansluiting komt er niet, evenmin bij McLaren. Ferrari komt al op korte termijn met een geëlektrificeerde types.

LEES OOK: PORSCHE 911 VOORBEREID OP HYBRIDETECHNIEK

Hypercar

Voor zowel Lamborghini als voor Ferrari geldt dat er eerst een gelimiteerde hypercar met elektro-ondersteuning komt. Voor Lamborghini is de sportcoupé met de codenaam L48h, die in een oplage van slechts 63 stuks wordt gemaakt, de eerste. Ferrari bouwde eerder al de LaFerrari en LaFerrari Aperta met stekkeraansluiting.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.