Van de nieuwkomer naar the team to beat. Porsche heeft flinke stappen gemaakt in het World Endurance Championship. Dit is de auto die het dit jaar waar moet gaan maken, de vernieuwde 919 Hybrid.

Porsche 919 Hybrid - Autovisie.nl -6Porsche 919 Hybrid - Autovisie.nl -6


Verbeterd

In tegenstelling tot Audi en Toyota houdt Porsche vast aan de auto van vorig jaar. Wel is de hybride aandrijflijn verder verbeterd en heeft Porsche drie versies voor de verschillende circuits van het WEC-kampioenschap. Waar de Audi en Toyota een systeemvermogen leveren van zo'n 1.000 pk, heeft Porsche het over 'ruim 900 pk'. Het belooft een spannend seizoen te gaan worden.

Twee auto's

Nieuw zijn ook de nummers 1 en 2 op de auto's. Aangezien Porsche vorig jaar het WEC-kampioenschap won, kreeg het merk dit jaar de nummers 1 en 2 toegewezen. De kleurstelling van de 919 Hybrid is ook aangepast. Er is meer zwart bij gekomen en rood wordt weer gebruikt voor de nummers en ook voor de letters van Porsche op de grote vin. Dit jaar zet Porsche het hele seizoen maar twee auto's in. Vorig jaar verschenen er drie Porsches aan de start van de race op Spa-Francorchamps en Le Mans. Die derde auto won uiteindelijk de 24 Uur van Le Mans.

LEES OOK: TOYOTA TS050 HYBRID IS KLAAR VOOR DE STRIJD

Porsche 919 Hybrid - Autovisie.nl -1Porsche 919 Hybrid - Autovisie.nl -1


8MJ

Net als de Toyota - en net als vorig jaar - heeft Porsche de auto ingeschreven als een 8MJ-hybride. Dat houdt in dat de auto maximaal mag regenereren, maar tegelijkertijd ook zo zuinig mogelijk moet zijn. Zo mag een 8MJ-hybride per rondje bijvoorbeeld maar 4.31 liter benzine gebruiken. Audi heeft de R18 ingeschreven als 6MJ-hybride en dat betekent dat hij 4.38 liter benzine mag gebruiken. Aangezien Audi een diesel heeft, is het echter maar 3.47 liter per 13,629 km lang rondje.