Porsche 919 Hybrid Evo op jacht naar ronderecords
De Porsche 919 Hybrid is met pensioen. En dat mag ook wel na drie Le Mans-overwinningen en drie World Endurance Championship-titels. Hij neemt afscheid in de vorm van de 919 Hybrid Evo, een opgewaardeerde versie die gelijk het ronderecord op Spa-Francorchamps heeft gezet.
Racewagens moeten altijd aan regels voldoen. Ze zouden bijvoorbeeld veel krachtiger, veel aerodynamischer en veel sneller kunnen zijn, maar mogen dat niet. De 919 Hybrid doet niet meer mee in het World Endurance Championship (WEC), dus mag Porsche met de auto doen wat het wil. Het merk heeft daarom besloten om op diverse circuits over de hele wereld de ronderecords scherper te zetten.
Sneller dan F1-wagen
Afgelopen week was Spa-Francorchamps als eerste aan de beurt. De 919 Hybrid Evo zette er een rondetijd van 1 minuut en 41,770 seconden neer. En dat is precies 0,783 seconden sneller dan het vorig record dat Lewis Hamilton vorig jaar in zijn Mercedes-AMG Formule 1-auto reed. Nog veel wonderbaarlijker is dat de Evo maar liefst 12 seconden sneller was dan de 919 Hybrid, toen die in 2017 nog meedeed aan de WEC-race op Spa.
Meer vermogen
Porsche heeft dit onder meer voor elkaar weten te krijgen door de auto grondig aerodynamisch te verbeteren. De Evo genereert 53 procent meer downforce dan de 919 Hybrid. Zijn aandrijflijn is hetzelfde gebleven, maar is niet langer aan restricties gebonden. De viercilinder turbomotor van de Evo is opgedraaid van 500 naar 720 pk en zijn elektromotor van 400 naar 440 pk.
Festival of Speed
Daarbij heeft Porsche de 919 Hybrid bijna 40 kilogram lichter weten te maken – zijn leeggewicht ligt nu op 850 kilogram – en zorgde Michelin voor nog betere banden. Porsche gaat de 919 Hybrid Evo dit jaar meenemen naar de Nordschleife, het Goodwood Festival of Speed, het Porsche Festival op Brands Hatch en de Rennsport Reunion op Laguna Seca.
Lees ook:
Ook interessant
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden