Porsche 911: Verstokte racer
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F05%2FPorsche-911-002.jpg)
De Porsche 911 van René van der Borch tot Verwolde mag dan op leeftijd zijn, een beetje rust wordt hem niet gegund. De sportieve senior wordt voor slechts één doel benut: scoren bij de Tulpenrallye.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F05%2FPorsche-9111.jpg)
‘Winnen is iets te hoog gegrepen, maar mijn doel is om op termijn minstens in de top tien te eindigen. Daaraan zullen mijn navigator Jacques Limpens en ik een fikse kluif hebben, want in de klasse waarin wij uitkomen, de expertklasse, wordt absoluut op het scherpst van de snede gestreden. Elk foutje – hoe klein ook – kan ervoor zorgen dat je onherroepelijk een paar plaatsen zakt. Onze beste klassering tot nu toe is dan ook niet zo hoog, bij de eerste twintig.
Op zich prima natuurlijk, maar ik wil meer. Een groot aantal rijders in de Tulpenrallye doet puur voor de gezelligheid mee, voor het rijden, voor het gezelschap, maar voor mij is het competitie-element het allerbelangrijkst. Laten we eerlijk zijn: meedoen is geen goedkoop spelletje, dus wil ik waar voor mijn geld. Bovendien is het buitengewoon verslavend. Volgens mij kom je makkelijker van het roken af dan van de Tulpenrallye.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F05%2FPorsche-911-002.jpg)
Het is een jongensdroom van mij. Ik was in de jaren 70 erg actief bij de organisatie van rally’s, maar pas decennia later ben ik zelf gaan rijden. De komende Tulpenrallye wordt mijn vierde. Speciaal voor het evenement heb ik ooit deze Porsche 911 gekocht. Ik heb er lang naar gezocht, want ik wilde een exemplaar in Britisch Racing Green, wat mij betreft de mooiste kleur voor een Porsche. Ik vond hem uiteindelijk in de Verenigde Staten.
De auto is volledig raceklaar. Toen ik hem kreeg, heb ik hem helemaal laten strippen en restaureren. Heb ik er zelf nog wat aan gedaan? Mwah, ik heb leiding gegeven, zullen we maar zeggen. Afijn, de Porsche is helemaal geprepareerd. Zo heeft hij een rolkooi, brandblusser, tripmaster en een motor met veel meer vermogen dan standaard. De 911 schopt het tot 325 pk. Wat de topsnelheid is, weet ik niet. Het gaat meer om het acceleratievermogen.”
Eigenaar: René van der Borch tot Verwolde (61)
Beroep: directeur assurantieadviesbureau
Auto: Porsche 911
Bouwjaar: 1970
Geschatte waarde: €140.000
Gemaakt: 1969 – 1971
Motor: 2,2 liter zescilinder boxermotor, 325 pk
Topsnelheid: niet bekend
Toekomstplannen: “De Porsche is helemaal klaar. Ik zou er de Tulpenrallye nog wel 25 jaar mee kunnen en willen rijden.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Doe deze vijf dingen niet! Anders wordt de batterij van je elektrische auto slechter
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan
-
Volkswagen ID.2 R krijgt de elektromotoren op een bijzondere plek
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Citroën C3- en DS 3-bezitters mogen niet meer in hun auto rijden! Wat nu?
-
Op dit Europese eiland geldt geen maximumsnelheid