Miniatuur: de Porsche 911 Targa in 1:43
Het zal wel door die politie-Porsches komen die ik in mijn jeugd op de snelwegen zag, maar ik heb een zwak voor de Porsche 911 Targa. Vandaar dat mijn collectie miniaturen ook een rijtje Targa’s in de schaal 1:43 bevat. Dat rijtje kreeg onlangs aanvulling van de nieuwste 911 Targa. En dat was een mooi moment om ze eens bij elkaar te zetten.
Mijn eerste is het G-model, de soft-window Targa die hiervoor zat ontbreekt nog in de verzameling. Dat zal ook wel komen omdat ik die harmonicabumper net iets mooier vind. Hoe dan ook, die blauwgroene Targa is van Minichamps en ik heb hem al jaren. De zwarte 964 met het rode interieur is de opvolger. Het model is wederom van Minichamps. Mooie details vind ik hierbij de wielen, dat antennetje op de rolbeugel en de wisser op de achterruit.
“De Porsche 993 Targa was niet uitgerust met een uitneembaar dak, maar met een groot glazen paneel”
Bij de Porsche 993 was de Targa niet meer uitgerust met een uitneembaar dak, maar met een groot glazen paneel dat onder de achterruit schoof. Ook deze zwarte 993 is van Minichamps en heeft die typische lichtmetalen wielen zoals ze alleen onder de Targa zaten. Leuk detail, de achterspoiler kan ook bij het model uitgeklapt worden.
Na de 993 kwam de eerste watergekoelde 911, met een geheel nieuw ontworpen koetswerk. De Targa-versie daarvan had dezelfde glazen dakconstructie als zijn voorganger. Aan de koplampen is overigens ook te zien dat dit de facelift is van de 996 met de meer druppelvormige koplampen. Ook van de opvolger 997 verscheen een Targa die echter nog in mijn rijtje ontbreekt.
De jongste aanwinst is dus de nieuwe Porsche 911 Carrera 4 Targa en hierbij is het uitneembare dakpaneel weer terug. Evenals de kenmerkende rolbeugel. Dat dakpaneel hoef je niet meer handmatig uit te nemen maar verdwijnt via een ingenieuze constructie onder de achterruit. En ook dit model is van Minichamps. Je kunt er wel aan zien dat er tegenwoordig meer mogelijk is qua details, want het interieur is voorzien van al het chroomwerk en achter de wielen zijn de remschijven met klauwen zichtbaar. Mijn favoriet? De 991 vanwege die prachtige detaillering.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa