Porsche 911 RSR GTE krijgt 4,2 liter en 522 pk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F3e66d519-porsche-911-rsr-gte-1-2.jpg)
Gisteren werd op Goodwood Festival of Speed het doek van de nieuwe Porsche 911 RSR GTE getrokken. En hoewel ‘ie op het vorige model lijkt, is deze racer voor 95% nieuw.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F30e59144-porsche-911-rsr-gte-2.jpg)
In het FIA World Endurance Championship (WEC) is de Porsche 911 RSR een winnaar. Letterlijk, want de auto kwam vorig seizoen als ultieme winnaar over de streep. Deze nieuwe RSR moet naar verwachting deze trend voortzetten. En hoewel er in eerste opzicht niet veel veranderd is aan de winnende formule, claimt Porsche dat de RSR eigenlijk vrijwel nergens hetzelfde is als zijn voorganger. De ontwikkelaars vonden blijkbaar genoeg om te verbeteren.
Achterwielen
De meest bijzondere verandering zit onder de huid van de 911 op anabolen. Nu heeft de RSR een 4.2-liter zescilinder boxermotor achterin liggen, in tegenstelling tot het 4.0-literblok in de vorige auto. Het vermogen komt daarmee uit op 522 pk, dat allemaal op de achterwielen wordt losgelaten.
Om ‘m daarmee goed de bocht door te laten gaan, heeft Porsche zij-uitlaten aangebracht waardoor de diffuser aan de achterkant efficiënter te werk kan gaan. Daarmee genereert de 911 een hoop meer downforce. En dat is wel handig, omdat de hele auto maar 1.245 kg weegt. Opvallend hierin is dat er niet is gekozen voor een volledig koolstofvezel carrosserie. Porsche houdt, net als bij de voorganger van deze RSR, vast aan een mengelmoes van staal en aluminium afgewisseld met panelen van carbon fiber reinforced plastic (CFRP)
33 uur
Alleen de stoelen, koppeling, delen van de ophanging en koplampen werden overgenomen van de oude RSR. Nieuwe zijpanelen moeten er bovendien voor zorgen dat de bestuurder beschermd wordt tijdens een crash. De rest is helemaal nieuw en de ontwikkeling van de auto heeft twee jaar geduurd. Afgelopen maart deed Porsche een testrit van 33 uur (!) op het circuit Paul Ricard in Zuid-Frankrijk.
Het is voor het eerst dat Porsche de auto’s in twee varianten uit de fabriek laat komen. Niet dat dit heel veel indrukwekkends om armen heeft. De bouwer biedt hem aan in 91 of 92-variant. De 91-variant is uitgevoerd in grijs met wit en met rode accenten, en de 92-variant heeft deze grijs-witte kleurstelling precies andersom. De rode accenten blijven op de plaats.
Lees ook:
Ook interessant
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger
-
Wanneer je ook in auto’s van Lexus een yoke-stuur kan verwachten
-
Dit is hoeveel wegenbelasting je voor een camper betaalt in 2026
-
Duik in de prijslijst: de Kia EV9, wat de Koreaanse mastodont kost
-
Skoda maakt de Enyaq 1000 euro duurder, maar dat is niet zonder reden
-
Dit kosten de nieuwe Mini Cooper en Countryman
-
De wankelmotor is betaalbaar terug bij Mazda
-
Je bent al te laat, als je een Volvo met dieselmotor wil kopen