Porsche 911 RSR GTE krijgt 4,2 liter en 522 pk
Gisteren werd op Goodwood Festival of Speed het doek van de nieuwe Porsche 911 RSR GTE getrokken. En hoewel ‘ie op het vorige model lijkt, is deze racer voor 95% nieuw.
In het FIA World Endurance Championship (WEC) is de Porsche 911 RSR een winnaar. Letterlijk, want de auto kwam vorig seizoen als ultieme winnaar over de streep. Deze nieuwe RSR moet naar verwachting deze trend voortzetten. En hoewel er in eerste opzicht niet veel veranderd is aan de winnende formule, claimt Porsche dat de RSR eigenlijk vrijwel nergens hetzelfde is als zijn voorganger. De ontwikkelaars vonden blijkbaar genoeg om te verbeteren.
Achterwielen
De meest bijzondere verandering zit onder de huid van de 911 op anabolen. Nu heeft de RSR een 4.2-liter zescilinder boxermotor achterin liggen, in tegenstelling tot het 4.0-literblok in de vorige auto. Het vermogen komt daarmee uit op 522 pk, dat allemaal op de achterwielen wordt losgelaten.
Om ‘m daarmee goed de bocht door te laten gaan, heeft Porsche zij-uitlaten aangebracht waardoor de diffuser aan de achterkant efficiënter te werk kan gaan. Daarmee genereert de 911 een hoop meer downforce. En dat is wel handig, omdat de hele auto maar 1.245 kg weegt. Opvallend hierin is dat er niet is gekozen voor een volledig koolstofvezel carrosserie. Porsche houdt, net als bij de voorganger van deze RSR, vast aan een mengelmoes van staal en aluminium afgewisseld met panelen van carbon fiber reinforced plastic (CFRP)
33 uur
Alleen de stoelen, koppeling, delen van de ophanging en koplampen werden overgenomen van de oude RSR. Nieuwe zijpanelen moeten er bovendien voor zorgen dat de bestuurder beschermd wordt tijdens een crash. De rest is helemaal nieuw en de ontwikkeling van de auto heeft twee jaar geduurd. Afgelopen maart deed Porsche een testrit van 33 uur (!) op het circuit Paul Ricard in Zuid-Frankrijk.
Het is voor het eerst dat Porsche de auto’s in twee varianten uit de fabriek laat komen. Niet dat dit heel veel indrukwekkends om armen heeft. De bouwer biedt hem aan in 91 of 92-variant. De 91-variant is uitgevoerd in grijs met wit en met rode accenten, en de 92-variant heeft deze grijs-witte kleurstelling precies andersom. De rode accenten blijven op de plaats.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!