Uiteindelijk zullen er 991 stuks van de Porsche 911 R van de band rollen, maar de fabrikant plande in eerste instantie een veel kleinere oplage. Het zouden er eerst de helft zijn!

porsche_911_r_5porsche_911_r_5


Porsche wilde er in eerste instantie slechts 500 bouwen. “Het verkoopvolume werd al vrij snel verhoogd tot 600 eenheden, maar toen ‘de markt’ lucht kreeg van een speciale, gelimiteerde 911 was de belangstelling direct zo groot, dat we hebben gekeken hoeveel we er maximaal kunnen bouwen”, zegt productbaas Andreas Preuninger in gesprek met Autovisie. “Onze productiecapaciteit in Zuffenhausen is beperkt. We bouwen de sportwagens op één productielijn. We kwamen uit op maximum productievolume van 1000 stuks.” Daar heeft Porsche vervolgens een mooi aantal van gemaakt. 991 is de interne ontwikkelingscode van de huidige 911-generatie.

"Op internet worden de eerste 911 R-koopcontracten al aangeboden"

De complete oplage van de 911 R was al voor zijn publieksdebuut vergeven. Echter, de auto’s zijn niet allemaal bij liefhebbers terechtgekomen. Op internet worden de eerste koopcontracten al aangeboden, terwijl er ook dealers zijn die met de auto speculeren. Volgens Preuniger zal het bij de 991 stuks blijven. “We doen zeker geen tweede serie R, omdat het om een gelimiteerde uitgave gaat. Het is een traditie om aan het einde van de levenscyclus van een 911-generatie met een limited edition te komen.” Hij geeft aan dat we technieken uit de sportcoupé wel in andere 911-versies terug zullen zien. “Als de vraag naar een handgeschakelde GT3-versie groot is, dan zullen we daar zeker gehoor aan geven. We hebben nu eenmaal een stuk ontwikkeling voor de R gedaan en de componenten zijn dus beschikbaar.”

LEES OOK: ONDER DE HAMER - ENIGE STRAATLEGALE PORSCHE 911 GT1 EVOLUTION

De R is 50 kg lichter dan een GT3, en dat is al geen zwaargewicht. De gewichtsreductie komt op conto van een magnesium dak, carbon fibre bagageklep, titanium uitlaatsysteem, lichtgewicht achterramen en minder isolatiemateriaal. De handbak is al 20 kg lichter dan de PDK-automaat. En wie dat wil kan voor het volgens Preuninger aanbevelingswaardige lichtgewicht vliegwiel kiezen, wat weer 5 kg scheelt. Radio en airconditioning kunnen desgewenst wordt geschrapt om het gewicht van 1250 kg verder te verlagen. De R beschikt over de wielen van de GT3 en de 500 pk sterke (atmosferische) motor uit de GT3 RS.