En zo begint de lange weg naar weer tientallen versies van de Porsche 911... Enkele weken na de coupé onthult Porsche de 911 Cabriolet. Het model komt in maart op de Nederlandse markt en gaat minimaal 172.500 euro kosten.


Dat is dan een Carrera S met twinturbo 3,0 liter zescilinder boxermotor. Het blok ligt in zowel de Carrera S als in de vierwielaangedreven Carrera 4S en levert 450 pk en 530 Nm. Die laatste gaat daarmee in 3,8 seconden van stilstand naar 100 km/h (3,6 seconden met het optionele Sport Chrono Pakket) en door naar een topsnelheid van 304 km/h. De Carrera S doet iets langer over de sprint (3,9 seconden, of 3,7 seconden met Sport Chrono Pakket), maar haalt een hogere VMax (306 km/h). Daarmee is de 911 Cabriolet over de hele linie iets minder snel dan de coupé.

Snelle kap

Over het design hoeven we het niet lang te hebben. De nieuwe 911 is qua uiterlijk een evolutie van zijn voorganger en dat geldt ook voor de Cabriolet. Nieuw is, volgens Porsche, zijn softtop. Die opent en sluit in 12 seconden (tot 50 km/h) en is versterkt met magnesium elementen om te voorkomen dat het dak op hogere snelheid bol gaat staan.


De 911 Cabriolet staat op 20-inch wielen voor en 21-inch wielen achter. Vorige generaties van de Carrera 4S waren aan de achterkant breder dan de Carrera S. Dat is nu gelijk getrokken. De 992-generatie van de 911 Cabriolet is de eerste die leverbaar wordt met een PASM-sportonderstel (Porsche Active Suspension Management), waarbij de veren korter en stugger zijn, de stabilisatoren stijver en de rijhoogte precies 1 centimeter lager is.

Wet-modus

Net als de dichte 911 is de open variant uitgerust met een zogenoemde wet-modus. Er zit een sensor in de voorste wielkast die het geluid van spattend water kan herkennen en zodoende weet wanneer de weg nat is. Vervolgens krijgt de bestuurder een waarschuwing te zien en gaan het gaspedaal en het stabiliteitsprogramma in een meer alerte veiligheidsmodus.

Plug-in hybride

Overigens is de nieuwe 911 uitgerust met een achttraps automaat met dubbele koppeling, die zwaarder is dan de zeventraps transmissie van de vorige generatie. Waarom heeft Porsche die dan toch gemonteerd? Omdat de bak kan worden gekoppeld aan een elektromotor. Van de 992 komt voorlopig nog geen plug-in hybridevariant, maar het model is er al wel vast op voorbereid. Mogelijk dat er van de 992-2 (het faceliftmodel) over enkele jaren wel een versie met een stekker komt.