Het begint erop te lijken dat de Spyder-uitvoering een vaste waarde van de Boxster-familie is, al komt de open tweezitter met handbediende kap elke keer weer rijkelijk laat in de levenscyclus. Maar dat mag de pret niet drukken, want de eerste twee edities zijn waardevaste collectors items geworden. De 718 Spyder -zonder Boxster in de naam- heeft het in zich om op hetzelfde verzamelaarsniveau te komen.

Porsche 718 Spyder


Dit is de eerste 718 Boxster-versie met een zescilinder boxermotor centraal in het chassis. Waar de andere 718 Boxster-types over een vierpitter met turbo beschikken, daar heeft de Spyder een ongeblazen zespitter onder het fraai gestileerde koetswerk. Een unicum dus. Porsche heeft overigens nooit gezegd dat er geen zescilindermotor meer in de Boxster-reeks zou komen. De Spyder is de eerste, maar mogelijk wel het enige type. Mogelijk, want bij Porsche weet je maar nooit wat voor speciale editie de autobouwer uit de hoge hoed tovert.

Porsche 718 Spyder


4.0 Boxer

Het blok heeft een slagvolume van 4,0 liter en beschikt over directe inspuiting met Piezo-injectoren. Het verklapt dat de krachtbron direct is afgeleid van de aangepaste motor uit de nieuwste 911 Carrera. Voor deze gelegenheid is de cilinderinhoud dus vergroot en wordt er 420 pk uit de zescilinders gehaald. Daarmee is het blok liefst 45 pk sterker dan de krachtbron in de tweede generatie Boxster Spyder. Het koppel bedraagt 420 Nm, wat 5.000 en 6.800 tpm constant is. Aan de zespitter koppelt Porsche een handgeschakelde transmissie. Een PDK-bak is niet beschikbaar. Althans, hij wordt in dit stadium niet aangekondigd. Wie vlot door de zes verzetten jaagt, tikt vanuit stilstand in 4,4 tellen de 100 km/h aan. De topsnelheid bedraagt 301 km/h, ongetwijfeld met gesloten softtop.

Porsche 718 Spyder


Handbediende kap

En wat voor softtop. De Duitsers kiezen wederom voor een handbediende kap. Anders dan bij de eerste Boxster Spyder hoef je het dak niet af te nemen, maar klap je hem net als bij de tweede generatie neer. Hij verdwijnt onder het grote achterdek met de twee enorme power domes. Porsche claimt dat de lichtgewicht kap zo is ontwikkeld, dat de auto dagelijks bruikbaar is.

Porsche 718 Spyder


Porsche Motorsport

De kap en het achterdek met power domes zijn niet de enige verschillen met de reguliere Boxster. De Spyder beschikt over een GT-onderstel, wat betekent dat de heren van Porsche Motorsport zich met de sportwagen hebben bemoeid. Dat is voor het eerst. De open tweezitter met aangepast remsysteem is ook aerodynamisch gewijzigd. Zo heeft hij een automatisch bewegende achterspoiler, die zich vanaf 120 km/h laat zien. De aanwezige diffuser zorgt ervoor dat er aerodynamische downforce op de achteras plaatsheeft, en dat is volgens Porsche voor het eerst. Het onderstel bestaat uit lichtgewicht materialen, een opnieuw afgesteld Porsche Active Suspension Management met kortere veerwegen en drie centimeter kleinere bodemvrijheid en een herschreven Porsche Stability Management (PSM). Porsche Torque Vectoring (PTV) met een mechanisch differential lock achter is aanwezig. Op de optielijst staan onder andere Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), die achter lichtmetalen wielen met speciale ‘Ultra-high-performance’-banden schuil gaan.

Porsche 718 Spyder


Prijs 718 Spyder

De Porsche 718 Spyder is per direct te bestellen, maar de Spyders voor de vroege vogels vliegen pas deze zomer uit. Mede door de CO2-uitstoot van de zescilinder in vergelijking met die van de geblazen viercilinders bedraagt het prijskaartje minimaal € 148.500,-. De eerste twee edities waren fors goedkoper, wat een positief effect op hun restwaarde heeft.