De motorsportafdeling van Porsche heeft zijn stempel weer op de Cayman gedrukt en dat resulteert in een nieuwe uitmonstering van de tweezits sportcoupé. Is de nu 718 Cayman GT4 gedoopte uitmonstering net zo begeerlijk als zijn voorganger Cayman GT4 en weet de nieuwkomer ons wederom te bekoren?

Porsche 718 Cayman GT4


Het zijn vragen waarop de antwoorden spoedig zullen volgen, want zie hier -op papier- de Porsche 718 Cayman GT4! Binnenkort stappen we achter het stuurwiel en onze verwachtingen zijn hooggespannen, want de vorige editie was er een om absoluut te hebben. Bij de introductie van die eerste generatie in 2015 schreven we: “Wie een GT4 weet te scoren, is dus een geluksvogel.”

4.0 zescilinder boxer

Wat heeft Porsche Motorsport ditmaal neergezet? De heren technici kiezen wederom voor een zescilinder boxermotor. Je zou kunnen stellen dat het om een aangepaste vierpitter gaat, aangezien dat modulaire blok is afgeleid van de zescilinder. Maar de Cayman GT4-motor met cilinderuitschakeling en variabel inlaatsysteem is in de basis een gemodificeerde krachtbron uit de nieuwste 911 Carrera S. Hij neemt het inspuitsysteem met Piezo-injectoren en partikelfilters over, maar is ontdaan van de luchtstroomversnellers. De cilinderinhoud meet 4,0 liter, een liter meer ten opzichte van de 911 Carrera S. Het vermogen komt op 420 pk uit. Dat is 30 pk minder dan de 911 Carrera S.

Wanneer je de motoroutput vergelijkt met die van de Cayman GT4 ligt het vermogen 35 pk hoger. Het koppel van de zescilinder in de ‘718 GT4’ bedraagt 420 Nm, wat wordt bereikt bij 5000 tpm en tot 6800 tpm constant is. Volgens fabrieksopgave is de nieuwste GT4 in staat om van stilstand naar 100 km/h te accelereren in 4,4 tellen en ligt de topsnelheid van de potente Cayman op 304 km/h. Porsche kiest om aan de boxermotor een handgeschakelde transmissie te hangen, die over zes verzetten beschikt.


Aerodynamisch aangepast

De sportwagenbouwer verpakt de 4.0-zescilinder boxermotor in een aerodynamisch aangepaste carrosserie met grote luchtroosters in de bumper, kleinere bodemvrijheid, diffuser met 30% extra downforce op de achterwielen en een vaste achtervleugel met volgens Porsche 20% meer rendement ofwel 12 kg extra downforce bij 200 km/h.


Lichtgewicht onderstel

Het complete onderstel met lichtgewicht componenten is door Porsche Motorsport voorzien van een andere set-up. Het Porsche Active Suspension Management (PASM) verkleint de grondspeling met 3,0 cm en het (uitschakelbare) Porsche Stability Management (PSM) biedt de bestuurder meer vrijheden. Het Porsche Torque Vectoring (PTV) bevat nu een mechanisch sperdifferentieel op de achteras. Voor de liefhebbers van track days, tegen meerprijs voorziet Porsche de 718 GT4 van een Clubsport-pakket. Daarmee wordt de sportcoupé uitgedost met een stalen rolbeugel, een brandblusser en een zespuntsgordel voor de bestuurder. Eveneens op de optielijst staat het kostbare Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Porsche claimt dat door alle modificaties de rondetijd op de Nürburgring Nordschleife meer dan tien tellen lager ligt dan die van de eerste generatie.

LEES OOK: PORSCHE 718 GT4 CLUBSPORT RACEVERSIE

Meerprijs

De orderboeken voor de Porsche 718 Cayman GT4 zijn inmiddels geopend. De prijs is vastgesteld op € 151.400,-. Wat het Clubsport-pakket kost, is nog niet bekend.

VIDEO: Porsche Cayman GT4 (2015)

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!