Autovisie
Autovisie Nieuws 9 jan 2021
Leestijd: 2 minuten

Hoe popgroep A-ha onbewust basis succes elektro-auto vormde

In Noorwegen worden meer exemplaren van de elektro-auto dan types met verbrandingsmotoren verkocht. De door de overheid bewandelde weg om dat te realiseren, is vergelijkbaar met hoe de Noorse popgroep A-ha bijna 25 jaar geleden met hun elektro-auto omging.

Afgelopen week werden de verkoopcijfers van nieuwe personenauto’s in Noorwegen bekendgemaakt. Liefst 54% van de autokopers verkoos vorig jaar een elektromodel boven die van een (geëlektrificeerde) benzine- of dieselmodel. Er verlieten in totaal meer dan 76.000 elektro-auto’s de Noorse showrooms. De populariteit van de elektrische auto is voor het overgrote deel te danken aan de enorme financiële voordelen die het bezit en rijden van een elektro-auto met zich meebrengt. Plus types met een verbrandingsmotor worden in het Scandinavische land zwaar belast, er zit een aanschafbelasting op waarvan de elektromodellen zijn vrijgesteld. Noorwegen gaat inmiddels aan de leiding als het gaat om de transitie van benzine- en dieselauto’s naar elektrische voertuigen. Een merk als Hyundai levert sinds de jaarwisseling alleen nog stekkermodellen en waterstofauto’s.

Oplopende boetes

Zonder al die financiële middelen had de elektro-auto nooit zo’n snelle opmars in het Noorse land kunnen maken, stellen kenners van de autobranche en overheidsfiguren. Robbie Andrew, volgens zijn Twitterstatus een Senior scientist bij CICERO Center voor International Climate Research, meldt nu dat de band A-ha daar een bepalende rol in heeft gespeeld. De grap is dat juist de leden van de band in 1995 een elektro-auto uit Zwitserland meenamen en die in Noorwegen na veel moeite registreerden. Voor de auto betaalden de heren geen wegenbelasting en ze parkeerden de auto, een Fiat Panda, overal zonder te parkeren. En boetes negeerden ze.

Terugkopen

Vanwege de oplopende boetes werd hun auto in beslag genomen, die vervolgens werd geveild. Maar op dat moment zat echt niemand in Noorwegen op een elektro-autootje te wachten, zodat de band zelf de auto weer terugkochten. Let wel, voor een bedrag dat lager was dan de hoogte van hun boete. Het verhaal kwam uitgebreid in de media destijds. Het gedrag van de popgroep is eigenlijk precies wat de lokale overheid doet om de Noor aan de elektro-auto te krijgen, uitgezonderd het negeren van het betalen van boetes uiteraard. Met een reeks voordelen stapten de Noorse autokopers over in de elektro-auto.

Louter elektro-auto’s

Het was voor de Noorse overheid de succesvolle keuze om de bevolking in beweging te krijgen om elektrisch te gaan rijden. Het land heeft zich inmiddels ten doel gesteld om in 2025 louter nog maar elektrische modellen toe te laten. Zoals het er nu naar uitziet, zal dat doel al eerder worden bereikt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.