Polestar Precept laat zien waar de fabrikant naartoe wil
De Polestar Precept is een vierdeurs GT die een vooruitblik werpt op de toekomstige Polestar-modellen. Daarbij gaat het niet alleen om design, maar ook om materiaalgebruik en nieuwe technologie.
Polestar komt naar de autosalon van Genève en daar willen ze duidelijk maken dat hun toekomstige modellen niet zomaar omgebouwde Volvo’s zijn. De Precept straalt duidelijk uit dat Polestar af wil van het verwantschap met Volvo.
Nieuwe Polestar design
Het studiemodel van Polestar oog erg lang en laag. De wielbasis meet 3,1 meter: daardoor is er volgens Polestar genoeg ruimte voor een batterij, maar ook voor hoofd- en beenruimte op de achterbank. Opvallend is ook dat het model is voorzien van ‘suicide doors’. De Precept heeft ook geen grille in de voorbumper, hier bevindt zich een doorzichtige plaat met een zogenaamde ‘Smartzone’.
Achter die Smartzone zitten sensoren, camera’s en rijhulpfuncties. Op het dak zit een ‘lidar pod’ (de vreemd ogende bult voorop het dak) waar de overige rijhulpsystemen zich bevinden. Net als bij de nieuwe Honda e en de Audi E-tron is te zien dat dit studiemodel ook is uitgerust met camera’s in plaats van buitenspiegels, om o.a. de stroomlijn te verbeteren. Bijzonder is ook het panoramadak, dat ver doorloopt en daardoor tevens de achterruit is.
Eye-tracking en nabijheid
Polestar heeft voor dit model ook het multimediasysteem verder ontwikkeld. Het bestaat uit een 15 inch staand touchscreen in het midden van het dashboard en een 12,5 inch digitaal instrumentendisplay. Naast dat het systeem draait op Android-software en is ontwikkeld in samenwerking met Google, gaat Polestar de technologie nog verder uitbreiden. Een van die uitbreidingen is eye-tracking. De interface weet dan in welke richting de bestuurder kijkt, zodat de weergave van de twee displays in het interieur daarop afgestemd worden. De andere uitbreiding werkt op basis van nabijheid. Wanneer je hand dichterbij het scherm komt, past het scherm zich aan. Zo komen er bijvoorbeeld knoppen tevoorschijn waar je op kunt drukken.
Plastic
Een groot gedeelte van het interieur wordt voornamelijk vervaardigd uit gerecycled materiaal, ten behoeve van het milieu. Zo is de stoelbekleding gemaakt van PET-flessen, hoofdsteunen en bolsters zijn gemaakt van kurkvinyl, en de tapijten zijn gemaakt van visnetten. De achterbankpanelen zijn geweven vlasvezels gebruikt.
Dit studiemodel wordt getoond op de autosalon van Genève, en gaat qua design een heel andere kant op vergeleken met de Polestar 1 of de Polestar 2. Laatstgenoemde mocht Autovisie in een zeer exclusieve test recent al rijden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!