Een topman van Polestar heeft openlijk toegegeven dat Tesla op het gebied van energie-efficiëntie veel verder is dan de rest.

Polestar 2


Twee jaar geleden besloot Volvo om Polestar niet meer alleen als aanduiding voor hun snelle modellen te gebruiken. Polestar moest een eigen merk worden dat de elektrische aandrijving hoog in het vaandel heeft staan. Het eerste model zette moest dat idee kracht bij zetten, maar deed dit niet direct. De Polestar 1 is namelijk een plug-in hybride. Het aankomende model, de Polestar 2, is wel volledig elektrisch maar loopt nog voor zijn lancering al achter de feiten aan. Tenminste, dat beweert een topman van het merk.

Model 3-killer

De Polestar 2 werd aanvankelijk aangekondigd als de Tesla Model 3-killer van het merk. Maar hij lijkt alles behalve dat te gaan worden. Ian Collins, director of development bij Polestar in het Verenigd Koninkrijk liet tijdens een conferentie in Noorwegen namelijk weten dat Tesla te ver op hen voorligt. "Tesla is erg actief bezig met het ontwikkelen van eigen technologieën, met name op het gebied van energie-efficiëntie. Daarmee liggen ze ver voor op iedereen." Volgens Collins moet Polestar dan ook harder werken om Tesla in te halen.

De avant-garde 5-deurs fastback', zoals de Polestar hun tweede model mooi weet te verkopen, moet in 2020 van de band in China rollen en in mei van dat jaar bij ons op het asfalt verschijnen. Op dat moment gaat hij rond de zestigduizend euro kosten en heeft hij een 78 kWh-accupakket tussen de wielen liggen. Daarmee zou hij theoretisch tot 500 kilometer (WLTP/NEDC, 275 mijl EPA) moeten kunnen afleggen. En daarmee is het niet de Model 3-killer die het zou moeten zijn. De vergelijkbare Tesla Model 3 Long Range kost net geen 59.000 euro, maar komt 560 kilometer ver op een volle acculading.

Tesla Model 3


Concurrentie

Maar dat wil niet zeggen dat de Zweeds/Chinese autofabrikant de concurrentie met Tesla niet aandurft. Collins blijft positief en geeft aan dat ze de Amerikaanse autofabrikant aankunnen als het komt op design en afwerking. "We hebben respect voor ze als concurrent. We zullen de strijd aan gaan op het gebied van design, wat we onze klanten bieden en andere technologische verbeteringen. En met dat laatste hebben we het niet zo zeer over de aandrijving van de auto, maar ook over andere onderdelen van de auto."