Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 23 jun 2022
Leestijd: 2 minuten

Absurd snelle Polestar 5 gaat strijd met Porsche Taycan aan

Polestar laat voor het eerst een ontwikkelingsprototype van de 5 zien. Het model is een doorontwikkeling van de Precept-conceptcar die in 2020 werd gepresenteerd en gaat de strijd aan met de Porsche Taycan.

De elektrische auto wordt gepresenteerd als absurd snelle vierdeurs GT. De krachtigste uitvoering krijgt 650 kW (884 pk) aan vermogen en een koppel van 900 Nm. Hoe snel de EV accelereert en wat de topsnelheid is, laat het merk nog niet weten.

Polestar 5 gaat strijd aan met Porsche Taycan

De twee elektromotoren van de Polestar 5 worden – net als bij de Porsche Taycan – van elektriciteit voorzien door een 800 volt accupakket.

Polestar 5, elektrische auto,
(Afbeelding: Polestar)

De architectuur van de GT is gemaakt van ‘gelijmd aluminium’. Door deze platformsamenstelling worden auto’s doorgaans erg licht en heeft de koets veel torsiestijfheid. Echter, productie van deze architectuur is doorgaans vrij prijzig. Toch wil het merk het gelijmde aluminium in massaproductie nemen, net als Lotus al deed bij de Elise en nu ook op de Eletre toepast.

Deze Porsche Taycan is (niet) geschikt voor wintersport

De Polestar 5 is veel groter dan de Britse zustermodellen. Wat de exacte afmetingen van de GT zijn, houdt het bedrijf nog even voor zich.

Polestar 5 gepland voor 2024

De Porsche Taycan-concurrent wordt dit weekend op Goodwood Festival of Speed getoond en zal tijdens het evenement van 23 tot 26 juni twee keer per dag de welbekende heuvel in Engeland beklimmen. Polestar heeft de marktintroductie van de 5 voor 2024 gepland. Hoeveel de elektrische GT gaat kosten is nog onbekend.

Polestar 5, elektrische auto,
(Afbeelding: Polestar)

Het duurt dus nog even voordat de Polestar 5 de strijd aan kan gaan met de Porsche Taycan en Audi E-tron GT. Beide modellen onderscheiden zich nu van het overige elektrische aanbod door toepassing van het 800 volt boordnet. Gebruikelijk is 400 volt.

Net als Porsche Taycan sneller ontladen door 800 volt-techniek

Hierdoor kunnen de topmodellen van zowel Audi als Porsche, die onderhuids ruwweg hetzelfde zijn, weer snel op- en ontladen. Dit ontladen is belangrijk om veel vermogen te kunnen leveren. Hoe het precies zit met die techniek, legt Peter Hilhorst uit in een video van de Porsche Taycan Cross Turismo.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.