Je moet het maar kunnen: een net geïntroduceerde sportwagen binnen drie weken volstrekt overbodig maken. McLaren is het gelukt, want met de komst van de 540C lijkt de 570S opeens niet zo interessant meer. Toch?

mclaren_540c_2206


De rijke clientèle van McLaren denkt er vast anders over, maar vanuit het oogpunt van een iemand die er toch nooit een kan betalen, lijkt de 540C zowel de 570S als de 650S buiten spel te zetten. Immers, de wagen haalt 30 pk en 60Nm minder uit McLarens bekende 3,8 liter twinturbo V8 dan de 570S (540 pk en 540 Nm tegenover 570 pk en 600 Nm), maar is een stuk minder duur en nauwelijks minder snel.

De 540C gaat in 3,5 seconden van stilstand naar 100 km/h en houdt het pas bij 320 km/h voor gezien. Zijn iets krachtigere stalgenoot doet de standaardsprint slechts 0,3 seconden sneller en heeft een 8 km/h hogere topsnelheid. En toch claimt McLaren dat de 540C een ander beestje is dan de 570S. Zo zou het onderstel van de nieuweling meer gefocust zijn op comfort, ook al zijn de adaptieve dempers in te stellen voor sportief gebruik of een rondje over een circuit.

Van de 650S is ook een lightversie, maar deze 625C wordt alleen in Azië geleverd. De 540C komt daarentegen wel naar Europa en de rest van de wereld. Wat hij gaat kosten, is nog niet bekend, maar reken op zo’n 200.000 euro. Daarmee wordt de instap-McLaren ongeveer 30.000 euro ‘goedkoper’ dan de 570S en scheelt het model zelfs 90.000 euro met de 650S. De eerste exemplaren van de 540C worden begin 2016 geleverd.

mcl