Plan voor coolste Mazda sinds jaren staat plots op losse schroeven
Het zijn bittere tijden voor autoliefhebbers. Veel sportieve modellen verdwijnen, opdringerige veiligheidssystemen wekken de nodige irritaties op en we zien de brandstofmotor langzaam uitsterven. Modellen als de Mazda Iconic SP met heuse wankelmotor vormen een baken van hoop. Helaas staat het productieplan van die tweezitter plots op losse schroeven.
Voor wie het gemist heeft: Mazda onthulde in 2023 de Iconic SP, een fraai gestylede conceptmodel met . Eind vorig jaar liet de Japanse autobouwer weten deze sportwagen écht in productie te nemen.
Mazda Iconic SP is een sportcoupé met wankelmotor
Dat bericht toverde een glimlach op ons gezicht. De Mazda Iconic SP heeft namelijk meer te bieden dan een mooi lijnenspel. Zo heeft de sportwagen ook achterwielaandrijving en een perfecte 50:50-gewichtverdeling. Hoewel deze compacte coupé qua formaat met een Mazda MX-5 te vergelijken is, levert hij fors meer vermogen. 370 pk om precies te zijn.
Het zijn elektromotoren die de wielen aandrijven, maar de Mazda heeft wel een verbrandingsmotor aan boord. Het is zelfs een wankelmotor (al is het de vraag of je daar blij mee moet zijn). Mazda heeft een speciaal ingenieursteam samengesteld dat zich volledig op deze bijzondere brandstofmotor focust. Hoewel zo’n rotatiemotor erg gaaf kan zijn, dient-ie in de Mazda Iconic SP enkel als range-extender, eigenlijk net als in de al bestaande MX-30 REV. Zie hem als een soort aggregaat om de accu bij te laden.
Toekomst plots onzeker
Wij keken reikhalzend uit naar deze sportwagen. Zo vaak komt het immers niet meer voor dat autobouwers een nieuwe coupé introduceren (al reden we zeer recent wel met de nieuwe Honda Prelude). Helaas lijkt de toekomst van Mazda’s nieuwe tweezitter plots zeer onzeker.
Mazda is namelijk bezig met een nieuw platform speciaal voor elektrische auto’s, maar het budget daarvoor is flink geslonken door ingrijpende bezuinigingsmaatregelen die het merk recent doorvoerde.
Financiering grootste probleem
Dit alles bemoeilijkt het financieren van een tweezits sportwagentje enorm. Hoewel zo’n stijlvolle coupé het imago van Mazda een boost kan geven, zal het nooit een cash cow worden. Met dergelijke modellen wordt het echte geld niet verdiend en dus zakt de Mazda Iconic SP op de prioriteitenlijst.
Gelekt! Dit is de nieuwe en uiterst betaalbare Renault Twingo
Aan Autocar vertelt Chief Technology Officer Ryuichi Umeshita dat het technisch mogelijk is een productieversie van de Iconic SP te maken, maar dat op dit moment het bekostigen van deze sportwagen de grootste drempel is. Alle hoop is dus nog niet verloren, maar zeker is de komst van de Mazda Iconic SP niet meer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo ontstond de relatie tussen Donkervoort en Audi | Sjoerds Weetjes 476
-
Nieuwe BMW M2 is heel cool, maar één aspect juist totaal niet
-
Toyota komt zelf met totaal nieuwe sportwagen en dat is raar
-
Waarom deze Porsche 911-occasion veel goedkoper is dan de rest
-
Waarom iemand 1 miljoen euro betaalde voor deze sjonnie-Mazda
-
Deze vederlichte Britse sportauto staat je naar het leven
-
Waarom de laatste vier BMW M1’s anders zijn | Sjoerds Weetjes 458
-
Deze Corvette ZR1X had prima in de militaire parade van Trump gepast
-
Van “shaken not stirred” en whisky naar 0.5-bier: Aston Martin draait alcoholkraan dicht
-
Dit programma is Boer Zoekt Vrouw voor iedereen met een camper, zo daten vanlifers
-
Betaalbaar racen: dit is de BMW M125i van Nederlandse constructeur DayVtec
-
Amerikaanse fabrikant blaast nieuw leven in legendarisch motorblok, en hij wordt bepaald niet kleiner
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FSchermafbeelding-2024-07-08-om-15.23.25-e1720450180299.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2Fmazda_iconic_sp_2_l-e1762255741410.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Fdsc_6941_l.jpg)