Met de Battista zet Pininfarina een elektrische hypercar neer met ongekende prestaties. Maar het merk wil het daar niet bij laten. Het wil binnen een paar jaar ook een luxe sedan en een SUV op de markt hebben.

Pininfarina H500 Concept


Tijdens de Autosalon van Genève van dit jaar viel Pininfarina nogal op. Het toonde toen voor het eerst de volledig elektrische Battista. Hoewel de auto een conceptmodel was, strooide de maker met cijfers waar je bang van wordt. 1.900 pk, 2.300 Nm en een topsnelheid van 350 kilometer per uur. Een sprint van 0-100 km/h kost minder dan 2 seconden en de 300 km/h wordt na 12 seconden al aangetikt. En daarnaast zou je dankzij de 120 kWh accu nog gewoon 450 km moeten kunnen afleggen voordat de Battista weer aan de lader moet. Ook de prijs was schrikbarend: 2,2 miljoen euro.

Partner

Nu de standaard voor het merk is gezet, is het tijd om door te pakken. Michael Perschke, CEO van Automobili Pininfarina, heeft grootste plannen. Hij wil binnen drie jaar een volledig elektrische luxe sedan (wellicht de eerder getoonde H500 Concept) en een SUV op de markt hebben. Dit vertelt hij in een interview met Automotive News Europe. Nu is het niet het plan om beide auto's helemaal zelf te ontwikkelen. Perschke is op zoek naar een geschikte partner voor de basis. Daarmee bewandelen de Italianen hetzelfde pad als ze voor de Battista hadden. Voor de ontwikkeling daarvan ging Pininfarina in zee met elektrische autobouwer Rimac.

Pininfarina H500 Concept


Op dit moment is er overigens nog geen geschikte partner gevonden. Perschke gaf al wel aan dat ze sowieso niet bij Volkswagen aankloppen voor het daar door Porsche en Audi gebruikte PPE-onderstel (Premium Platform Electric). Dit omdat deze simpelweg niet hoog genoeg afgesteld kan worden voor beoogde SUV.

Ambitie

Als de nieuwe autofabrikant een partner vindt voor het onderstel, dan moeten er minimaal accupakketten van tussen de 100 en 125 kWh in passen. Deze moeten dan weer garant staan voor een bereik van rond de 600 kilometer. Een andere ambitie is doordringen tot het luxe segment. Verwacht dus niet dat de twee aankomende Pininfarina-modellen goedkoop worden. Perschke geeft aan dat ze een prijs van tussen twee en vier ton in gedachte hebben.

Pininfarina Battista


In ander nieuws: mocht u nog twijfelen over de aanschaf van een Battista, dan raden we aan om snel even een belletje te doen naar de maker. Volgens Perschke zijn ruim de helft van de 2,2 miljoen euro kostende hypercars al vergeven. Dat houdt in dat er nog minder dan 75 van de origineel geplande 150 stuks te bestellen zijn. Helaas staat de auto na bestelling niet volgende maand voor de deur, want de productie begint pas ergens eind 2020.