Nog geen auto gebouwd, maar al twee modificatierondes achter de rug. De Automobili Pininfarina Battista mag dan afgelopen maart op de Autosalon van Genève zijn voorgesteld, het bedrijf blijft de elektrische sportwagen perfectioneren. Zou er eind volgend jaar bij de productiestart een compleet andere auto staan?

Automobili Pininfarina Battista



Al eerder voerden de heren ontwerpers enkele aanpassingen aan het ontwerp van het front van de Battista door en nu gaat het design- en ontwikkelingsteam van Automobili Pininfarina weer een stapje verder. De plaats van de stekkeraansluiting zit volgens de creatieve heren te ver naar voren. Vandaar dat het achterdek opnieuw van de tekentafel is gekomen. Het stopcontact zit onveranderd onder een transparant klepje. Deze opent en sluit net als de stekkerafdekking ook volledig elektrisch. De stekker dient over de achterspoiler te worden aangesloten.

Mooier

Het is de vraag hoeveel van dergelijke kleine aanpassingen de heren uit Italië nog gaan doorvoeren. Geef een ontwerper en techneut een vinger en ze nemen direct heel je hand. Het front werd al eerder aangescherpt. Puur omdat het nu mooier is. Wat voor verbetering vatbaar zou zijn, is de toegang tot de bagageruimte. De glazen achterruit laat zich weliswaar volledig elektrisch openen en sluiten, je moet tegen de auto staan om de op maat gemaakte kofferset achterin te leggen. Dat zou een waardevolle modificatie zijn. Het is alleen technisch niet mogelijk om de constructie aan te passen.

Automobili Pininfarina Battista


Rimac

Automobili Pininfarina bouwt slechts 150 exemplaren van de sportcoupé. Het bedrijf trekt daar drie jaar voor uit. Rimac uit Kroatië, waarin Hyundai en Porsche een aandeel hebben, neemt de ontwikkeling voor zijn rekening en vervaardigt ook de componenten voor de aandrijflijn. De totale assemblage van de Battista heeft echter bij Pininfarina in Italië plaats. Van de 150 stuks zijn er vijftig voor Europa gereserveerd. De overige exemplaren worden in gelijke porties over Noord-Amerika en Azië verdeeld. Hoeveel auto’s er reeds zijn verkocht, laat het merk niet weten. Een zegsman van de Automobili Pininfarina geeft aan dat veel geïnteresseerden de Battista eerst willen ervaren voordat het koopcontract wordt getekend.


1.900 pk

De Automobili Pininfarina Battista is een bijzondere creatie. Hij rijdt het segment van de hypercars binnen, zij het met een elektromotor. Voor elk wiel heeft de Battista één elektromotor. De krachtbronnen tezamen zorgen voor een vermogen van 1.900 pk, 400 pk meer dan een Bugatti Chiron. Dankzij een 650 kg zwaar vloeistof gekoeld accupakket met een capaciteit van 120 kWh is de Battista in staat om een afstand van maximaal 500 km af te leggen. Dan dien je niet continu vol vermogen van stilstand naar 100 km/h (2,8 tellen) te sprinten of de topsnelheid van 350 km/h te rijden. Overigens bedraagt de top meer dan 350 km/h, maar beperkt Automobili Pininfarina deze doordat de Pirelli-banden hun limiet hebben.

Automobili Pininfarina Battista


LUV

De twee miljoen euro kostende Battista debuteert als coupé. Pininfarina sluit een open variant niet uit, al gaat een dergelijke constructie wel ten koste van de carrosseriestijfheid. Vast staat dat er na de Battista een volgend model komt. Het is echter geen hypercar. De fabrikant spreekt van een LUV, een Luxury Utility Vehicle. De tegenhanger van een Lamborghini Urus of Rolls-Royce Cullinan moet in productievolumes van enkele duizenden stuks verschijnen. Net als de Battista geeft Pininfarina de SUV een elektrische aandrijflijn. Na de LUV wil de Italiaanse onderneming van het Indiase Mahindra & Mahindra een sedan brengen. Op de Autosalon van Genève 2020 zal Pininfarina een voorproefje op de toekomst geven. De dan te onthullen modulaire architectuur voor de twee nieuwe modellen zal ook voor andere autobouwers beschikbaar worden gesteld.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!