De 1.900 pk sterke, volledig elektrische Pininfarina Battista heeft een volledig veranderde voorkant. Deze wordt dit weekend in Turijn getoond, maar we hebben nu al de beelden.

Pininfarina BattistaPininfarina Battista


Op de Autosalon van Genève toonde Italiaans designhuis voor het eerste de Pininfarina Battista. Het was een conceptmodel voor een nog te produceren volledig elektrische hypercar. Naast het prachtige exterieur van de auto viel er nog iets op: het vermogen. De Battista krijgt namelijk 1.900 pk mee. Ondertussen zijn we alweer wat maanden verder en toont Pininfarina de auto opnieuw. Dit keer met een aangepaste voorkant.

Luchtstroom

Dit weekend staat de Pininfarina Battista op de autoshow in Turijn, maar voor die tijd kunnen wij alvast de foto's bewonderen. Hierop zien we een iets strakker vormgegeven voorkant. Dat is niet gedaan omdat het mooier is, maar omdat de auto al flink wat aerodynamische tests achter de rug heeft. De aanpassingen aan de voorkant zijn dus puur gedaan om de luchtstroom rond de auto te verbeteren.

Pininfarina Battista
Pininfarina Battista
Pininfarina Battista
Pininfarina Battista
Pininfarina Battista
Pininfarina Battista
Paolo Pininfarina
Paolo Pininfarina

Met 1.900 pk op de wielen willen de Italianen de krachtigste Italiaanse straatlegale auto ooit creëren. Alleen doen ze dat niet helemaal zelf. Zo'n beetje de helft van de aandrijflijn komt namelijk uit Kroatië. Daar zit elektrische aandrijvingspecialist Rimac en die werkt samen met Pininfarina aan de aandrijving van de Battista. Beide partijen kozen ervoor om de elektrische aandrijving van de Rimac C_Two als basis te nemen en daarop verder te borduren.

Rimac

Maar Michael Perschke, CEO van Automobili Pininfarina wijst erop dat we de Battista niet kunnen vergelijken met de Rimac. Hij legt het uit aan de hand van de Audi R8 en de Lamborghini Huracán. Beide zijn in de basis hetzelfde, maar uiteindelijk toch heel anders. Zo heeft de Pininfarina Battista inderdaad dezelfde basis als de Rimac C_Two, maar zullen ze in totaal maar 40-50% van de onderdelen met elkaar delen. Ook zijn de Italianen verantwoordelijk voor de afstelling van de aandrijflijn, daar heeft Rimac helemaal geen inbreng in.

rimac C_Two


SUV's

Pininifarina is van plan om in totaal 150 exemplaren van de Pininfarina Battista te bouwen. Deze worden eerlijk verdeeld over Amerika, Europa en de rest van de wereld. Voordat het zover is wil de Italiaanse autobouwer de hypercar eerst nog onderwerpen aan rigoreuze praktijktests. Deze staan voor later dit jaar gepland. Daarnaast hebben de Italianen alweer plannen voor twee andere volledig elektrische auto's. Beide zijn SUV's. De ene moet de concurrentie aangaan met de Bentley Bentayga en de Lamborghini Urus, en de andere moet het de Porsche Cayenne en Porsche Macan moeilijk gaan maken.