Elke elektrische auto heeft er last van: lange oplaadtijden. Nieuwbakken autofabrikant Piëch claimt dat dit niet langer een probleem is. De Piëch Mark Zero kan namelijk 80% van zijn 500 km accu binnen vijf minuten opladen.


Het rijden in een volledig elektrische auto vergt wat aanpassingen van zijn eigenaar. Deze moet altijd rekening houden met het gelimiteerde bereik (zeker in de kou) en kan niet heel snel even bijtanken. In de meest gunstige gevallen kost het tot 80% opladen van een accupakket ongeveer 20 minuten. Fabrikanten als Porsche en Tesla werken hard aan snelladers waarmee deze tijd omlaag gaat, maar niemand is zo ver als Piëch claimt te zijn. Dit bedrijf beweert namelijk dat het opladen van de accu van hun Mark Zero concept bijna net zo lang duurt als een normale tankbeurt.

Claim

De nieuwe autofabrikant kwam al eerder naar buiten met de opvallende claim, maar probeert deze nu kracht bij te zetten. De start-up toont nu namelijk de testresultaten van hun prototype. De drie slecht ingescande A4-tjes moeten het publiek er nu van overtuigen dat de Piëch Mark Zero binnen vier minuten en veertig seconden voor 80% opgeladen is. Dat houdt in dat er vervolgens ongeveer 400 kilometer mee gereden kan worden. Het totale bereik ligt volgens de automaker namelijk op 500 kilometer (WLTP).

Deze ongelofelijke cijfers worden gehaald door gebruik van batterijen die speciaal voor de auto zijn ontwikkeld door Desten. Maar dit Duits/Chinese bedrijf houdt de lippen stijf op elkaar over technische specificaties, want de patenten zijn nog niet rond. Het enige dat Andrew Whitworth, COO van Desten, wel kwijt wil is dat de lithium ion cellen van binnenuit zijn opgebouwd om meer stroom aan te kunnen. Daarbij zouden de cellen ook bijna geen extra warmte genereren bij het op- en ontladen. Iets waar veel elektrische auto’s wel last van hebben bij het snel opladen van de accupakketten.

Tests

Vanzelfsprekend zijn we nog wat sceptisch over de claims die gemaakt worden door Piëch en Desten. Ze willen niets kwijt over de specificaties en hebben amper onderbouwing voor hun mooie worden. Whitworth is zich hiervan bewust en toont nu enkele A4-tjes waarop testresultaten van de cellen staan. Testfaciliteiten als TÜV SÜD, Hofer Powertrain en de Universiteit van Esslingen hebben de cellen uitgeprobeerd en zijn tot de conclusie gekomen dat ze inderdaad doen wat ze beloven. Hieronder kun je de bevindingen terugvinden.

Als de claims waar zijn, dan komt er nog een probleem om de hoek kijken: geen enkele oplader is krachtig genoeg om zo snel zoveel stroom in een Piëch Mark Zero te pompen. Daarom is het Chinese TGOOD ingeschakeld. Dit bedrijf komt met een thuislader die dubbelt als 'powerwall'. Hierin kan stroom opgeslagen worden, en wanneer nodig kan hij zichzelf snel ontladen in de Mark Zero. Volgens TGOOD laadt de lader zich langzaam op gedurende een langere periode.


Meer auto’s

Hoewel we alleen nog maar een concept van de Mark Zero hebben gezien, is Piëch al bezig met meerdere auto’s. De Mark Zero moet over drie jaar op de markt komen, maar voor die tijd hebben we waarschijnlijk al een GT-X SUV en een GT-4 Sports Coupe voorbij zien komen. Ook denkt de autofabrikant al aan andere aandrijflijnen. Hieronder vallen een hybride en een volledige waterstofaandrijving.

Uiteindelijk blijven we met wat vragen achter. Het is nog steeds niet onomstotelijk bewezen dat de nieuwe batterij echt doet wat het moet doen, en het is daarnaast raar dat Desten er niet voor kiest om de accu nu al uit te brengen. Het blijft een apart verhaal dat we zeker in de gaten blijven houden.