Studiemodellen ontwerpen kunnen ze wel bij Peugeot. Ook deze 308 R HYbrid is weer erg lekker. Jammer daarom dat het merk met de leeuw vrijwel nooit zo’n proefballonnetje in productie neemt.

p2


Je kunt er bij wijze van spreken de klok op gelijk zetten. Als er ergens een autoshow is, staat Peugeot er te glimmen met zijn zoveelste gelikte, gave of gekke concept. Ook in Shanghai neemt de fabrikant twee vingeroefeningen mee. De Quartz – die voor de Chinese beurs uiterlijk is opgefrist – kennen we al uit 2014, maar de 308 R HYbrid Concept is nieuw.

De hete hatchback brengt niet minder dan 500 pk aan het asfalt, afkomstig uit een 270 pk leverende 1.6 THP-benzinekrachtbron en twee elektromotoren (één op de vooras, één op de achteras) die ieder goed zijn voor 115 pk. Het gecombineerde koppel van de aandrijflijn komt uit op 730 Nm, samen met het vermogen goed voor een top van 250 km/h en een sprinttijd naar de honderd van 4,0 seconden.

Tenminste, in de aandrijfmodus Hot Lap. Wie in het interieur de Road-instelling kiest, is iets langer onderweg naar 100 km/h, omdat er dan ‘slechts’ 300 pk en 400 Nm onder het gaspedaal schuilt. De Track-modus verhoogt dat naar 400 pk en 530 Nm, terwijl in ZEV alleen de achterste elektromotor voor de aandrijving zorgt.

Voor de elektrische voeding zorgt een lithium-ion accu, die op een positie onder de kofferruimte ligt en dus op de achteras drukt. De 308 R HYbrid heeft daardoor een gewichtsverdeling van 40 procent voor en 60 procent achter. De batterij laat zich, volgens Peugeot, in driekwartier volladen met een snellader. Onderweg fungeert de benzinemotor als generator voor de voorste elektromotor.

Het gemiddelde verbruik dat Peugeot opgeeft, is uiteraard buitengewoon theoretisch (lees: fictief), want de 308 R HYbrid zou genoegen moeten nemen met 1 liter benzine per 33,3 kilometer. Afijn, dat is natuurlijk ook volstrekt niet van belang, want we kunnen er gevoeglijk van uitgaan dat Peugeot deze spectaculaire hatchback toch niet in serie gaat maken.

Sterker nog, we wachten nog steeds op de 308 R Concept, die Peugeot in 2013 op de IAA in Frankfurt introduceerde. De 270 pk sterke Volkswagen Golf R-concurrent gaat waarschijnlijk wel in productie, maar dan als 308 GTi. Peugeot stelt hem voor in september van dit jaar. Nog even geduld dus.