Geloof het of niet, maar Peugeot heeft laten weten dat het werkt aan een heuse hybride hypercar. Het merk doet dat omdat het wil meedoen aan de nieuwe hypercarklasse van het FIA World Endurance Championship (WEC).


In 2011 maakte Peugeot bekend dat het niet meer zou meedoen aan de LMP1-klasse van het WEC. Twee jaar daarvoor won het met de 908 HDi FAP LMP1 nog de 24 Uur van Le Mans en daarmee was het blijkbaar wel voldoende. Maar het autosportbloed kruipt waar het niet gaan kan, want Peugeot gaat toch weer meedoen in de WEC, maar nu in de nieuwe hypercarklasse. Dat houdt ook in dat het Franse merk een heuse hypercar op de markt moet brengen, want één van de eisen van de nieuwe klasse is dat er minimaal 20 straatlegale versies van de racewagen gemaakt worden. Dit wordt gedaan omdat fans dan wat meer beleving bij de sport krijgen. LMP1-auto's zien we niet terug in het straatbeeld, de hypercars waarmee geracet gaat worden wel.

Grote namen

Met de toezegging neemt Peugeot het op tegen grote namen zoals Aston Martin (met de Valkyrie), Toyota en Scuderia Cameron Glickenhaus. Ferrari, Ford en Mercedes hebben ook interesse getoond in de klasse, maar hun deelname is nog niet 100% zeker.

"Ik ben erg enthousiast over het vooruitzicht om de vaardigheden en passie van mijn team in dit project te kanaliseren," zegt Jean-Marc Finot, PSA's motorsport-directeur. "Het is een nieuwe uitdaging en ik weet dat onze experts hiermee zullen laten zien dat ze willen winnen met de teams die worden gefinancierd door de merken van de Groep, gevoed door hun lange ervaring met FIA-kampioenschappen en honger naar succes."

Visie

Maar de honger naar winst en succes is niet de enige reden waarom Peugeot in de WEC stapt. Volgens het merk strookt het ook perfect met de visie die het heeft op het gebied van 'Motion en E-Motion' oftewel de overstap naar geheel en gedeeltelijk elektrische aandrijflijnen.