Nadat FCA het niet voor elkaar kreeg om met Renault te fuseren, heeft het nu een andere grote Franse partij gevonden voor een mogelijke fusie. De autofabrikant is in gesprek met PSA.

Carlos Tavares


Autofabrikanten zoeken elkaar steeds vaker op tegenwoordig. Iets wat logisch is, want de kosten voor het ontwikkelen van nieuwe auto's en elektrische (en autonome) technologieën rijzen de pan uit en zijn in sommige gevallen ook niet meer alleen te dragen. Samenwerken lijkt de enige goede optie om te overleven. Daarbij kun je ook een stapje verder gaan door te kiezen voor een fusie. Dat pad bewandelen FCA (Fiat Chrysler Automobiles) en Groupe PSA nu. Als dat lukt dan zou 's werelds op drie na grootste autofabrikant ontstaan.

Geen garantie

Beide partijen bevestigen dat de gesprekken tussen de twee partijen nog in een oriënterende fase zijn. Er is nog geen garantie dat de twee tot een overeenkomst zullen komen. Wel lijkt het al duidelijk dat Carlos Tavares, CEO van Peugeot, het nieuwe bedrijf zal gaan leiden. John Elkann, Fiat Chryslers bestuursvoorzitter, zal zijn huidige rol behouden.

Opmerkelijk aan dit verhaal is dat PSA eerder al contact zocht met FCA om een mogelijke samenwerking te bespreken. Toen wees Elkann het Franse bedrijf de deur omdat hij liever wilde samenwerken met Renault. Maar zoals we weten, trok Fiat Chrysler zich abrupt terug uit de gesprekken met Renault toen de Franse overheid zich ermee begon te bemoeien (Frankrijk heeft 15% aandelen in Renault) en toen duidelijk werd dat Renaults partner Nissan niet op FCA zat te wachten. Even daarna gaf FCA Renault nog de kans om weer in gesprek te gaan, maar daar is nooit meer wat van gekomen.

Amerika

Voor PSA is de fusie enorm interessant omdat het erg graag voet aan de grond wil krijgen in Amerika. Het merk is daar ondertussen al zo'n 30 jaar afwezig en ziet er grote kansen. Met een partner die de markt goed kent en de verkoopkanalen al op orde heeft, is het natuurlijk veel makkelijker om op de Amerikaanse automarkt door te dringen. Andersom geldt hetzelfde, maar in mindere mate. PSA verkoopt ruim 2,5 keer zoveel voertuigen in Europa dan FCA doet, dus daar zou laatstgenoemde wellicht van kunnen profiteren.