De snelle opkomst van elektrische auto's heeft een negatieve invloed op de auto-industrie. Dat zegt Helen Lees, hoofd van elektrische auto's en connectiviteit bij PSA, tijdens het Auto Futures-evenement.

Peugeot e-208


We weten dat elektrische auto's simpeler zijn, minder onderdelen nodig hebben en ook minder vaak naar de garage moeten voor onderhoud. Goed nieuws voor de klant, minder goed nieuws voor de auto-industrie, zegt Helen Lees. "Uiteindelijk betekent dat er geen of heel weinig plek meer is voor aftersales." Autofabrikanten verdienen volgens haar dan vrijwel niets meer aan een auto nadat die is afgeleverd bij de klant. "Daarom kiezen we bij PSA voor diverse vormen van mobiliteit. Zo genereren we ook inkomsten als de auto van de band is gerold."

Dealers

Maar Lees ziet ook een voordeel in de opkomst van elektrische auto's. "Mensen met een benzine- of dieselauto voeren zelf veel onderhoud uit, maar dat laten ze eerder door de erkende dealer doen als het gaat om controle of reparaties aan een elektrische auto." Lees zegt dat universele autogarages namelijk nooit zo goed voorbereid of ingelicht zijn als officiële dealers.

Blijft staan dat de eigenaar van de elektrische auto voordelig uit is met bijvoorbeeld een Peugeot e-208. Lees geeft aan dat het onderhoud voor die auto een derde goedkoper is dan de benzine- of dieselvariant. Dat gat en de ontbrekende aftersales worden natuurlijk al flink opgevuld door de hoge aanschafprijs van de e-208 (en andere elektrische modellen), die ruim 36.000 euro is.

Leasen

Maar ook Peugeot weet dat de aanschafprijs van EV's in de komende jaren flink gaat zakken. Om ook op de lange termijn geld te verdienen, werkt PSA dus aan andere vormen van mobiliteit. Lees denkt bijvoorbeeld dat autodealers in de toekomst niet meer klassieke verkooppunten zijn, maar eerder aanbieders van huurservices voor mensen die korte periodes in een elektrische auto willen rijden.

PSA is natuurlijk niet de enige organisatie die zich in de autowereld drukmaakt om de toekomst van de autoverkoop. Ook Porsche zoekt bijvoorbeeld naar alternatieve mobiliteitsoplossingen als de vraag naar nieuwe auto's in steden gaat dalen. Zij richten zich nu op diensten die het bezit van een auto vervangen. Focus op alleen autoverkoop kan het merk wel eens de kop kosten, zo zei het onlangs zelf.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!