Peugeot komt misschien tóch met aanduiding GTI op 208!
Eerder berichtten we al dat er hoogstwaarschijnlijk een opvolger van de Peugeot 208 GTI komt, in de vorm van de e-208. Maar bij zijn introductie zeiden de Fransen dat de naam GTI niet terug zou keren op een EV. Peugeot zegt nu na te denken om de GTI-badge wél terug te laten keren!
Dat meldt het Britse Autocar na een gesprek met CEO Jean-Philippe Imparato. Hij zegt dat ondanks het feit dat de aanduiding ‘GTI’ altijd wordt geassocieerd met verbrandingsmotoren, deze wel belangrijk blijft voor het merk. “Als er een auto is die de GTI-naam krijgt, dan is het wel logisch dat de 208 dat wordt. Ook al is het de elektrische variant. Dat zou het meest logisch zijn. Momenteel denken we na wat de GTI van de toekomst kan zijn.” Eerder was men juist nog van mening dat de GTI-naam niet terug kon keren op een elektrische auto, maar het merk is dus van mening veranderd.
Peugeot Sport Engineered
Peugeot is sowieso druk op het gebied van sportieve modellen. Zo komt het aan het einde van dit jaar met de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered (PSE). Autovisie wist overigens al in een zeer vroeg stadium te melden dat de sportieve versie van Peugeots berline zijn opwachting zou maken. Deze week stuurde de fabrikant weer eens een nieuw setje foto’s van het model de wereld in.
Daarop was de auto nog wel gecamoufleerd, zij het heel licht. Het specifieke design van de PSE, zoals we ‘m eerder op foto’s zagen, is behouden. Ook aan de krachtbron is nog niets gewijzigd: de sportieve 508 krijgt een viercilinder benzinemotor die wordt gecombineerd met twee elektromotoren. Die sturen al het vermogen, in totaal 360 pk, naar alle vier de wielen. Overigens viel dat getal hoger uit dan gepland. Het zorgt ervoor dat de PSE in 4,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h sprint, de topsnelheid bedraagt 250 km/h.
Performance
Die naam, Peugeot Sport Engineered, komt overigens terug op toekomstige sportieve modellen van het Franse merk. De aanduiding GTI blijft dus enkel behouden voor 208, mits die ooit verschijnt. Peugeot kiest voor de aanduiding PSE omdat het hier gaat om ‘een nieuwe vorm van performance’, zo liet Imparato weten. Sportieve Peugeots zullen namelijk niet meer (enkel) een verbrandingsmotor hebben.
Imparato liet aan de Britten weten dat wanneer de 508 PSE een succes is (dat is het als er tussen de duizend en tweeduizend auto’s worden verkocht), er andere versies van bijvoorbeeld de 3008 volgen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder