Peugeot 3008: zelfde naam, radicaal anders
De Peugeot 3008 behoudt net als de 308 zijn naam. Net als bij de 308 houden daar de gelijkenissen op. De 3008 krijgt een compleet nieuw design en heel veel nieuwe techniek aan boord.
Peugeot speelt in op de toenemende vraag naar SUV’s. In Europa hebben crossovers en SUV’s zelfs hatchbacks ingehaald als populairste segment. Met de nieuwe Peugeot 3008 kiest het merk duidelijk voor een andere richting. De auto staat op het nieuwe EMP2-platform van PSA, wat zorgt voor een flink lager gewicht ten opzichte van het vorige model.
Techniek
De 3008 krijgt ook Peugeots i-Cockpit, het interieurconcept van het merk met een hoog geplaatst instrumentarium en een klein stuur. Het instrumentarium bestaat uit een 12,3 inch groot display, dat naar eigen smaak kan worden ingedeeld. Zo krijg je hier onder meer de instructies van het navigatiesysteem op, maar ook de boordcomputer, rijhulpsystemen, toerenteller en snelheid worden weergegeven.
Motoren
De Peugeot 3008 wordt leverbaar met twee benzinemotoren en drie dieselmotoren. De basisversie krijgt de bekende 1,2 liter driecilinder met 130 pk. Die motor kan ook gekoppeld worden aan een zestraps automaat. Een tree hoger staat de 165 pk sterke 1,6 liter turbomotor. Dat blok is ook leverbaar met de zestraps automaat. Dieselen kan met een 1,6 liter en een 2,0 liter. De eerste heeft een vermogen van 120 pk en kan ook geleverd worden met een automaat. De 2,0 liter is er in twee smaken: handgeschakeld met 150 pk en automatisch met 180 pk.
Afmetingen
De nieuwe Peugeot 3008 is acht centimeter langer dan de vorige en meet nu 4,45 meter. De achterpassagiers profiteren het meest van de toegenomen lengte, want de wielbasis is 6,2 centimeter langer geworden. De kofferbak is met 520 liter ook bijna 90 liter groter dan voorheen. Als je de achterbank omklapt, kan er 1.670 liter aan bagage in de auto.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30