Peugeot 3008: zelfde naam, radicaal anders
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2FPeugeot-3008-3-Autovisie.nl_.jpg)
De Peugeot 3008 behoudt net als de 308 zijn naam. Net als bij de 308 houden daar de gelijkenissen op. De 3008 krijgt een compleet nieuw design en heel veel nieuwe techniek aan boord.
Peugeot speelt in op de toenemende vraag naar SUV’s. In Europa hebben crossovers en SUV’s zelfs hatchbacks ingehaald als populairste segment. Met de nieuwe Peugeot 3008 kiest het merk duidelijk voor een andere richting. De auto staat op het nieuwe EMP2-platform van PSA, wat zorgt voor een flink lager gewicht ten opzichte van het vorige model.
Techniek
De 3008 krijgt ook Peugeots i-Cockpit, het interieurconcept van het merk met een hoog geplaatst instrumentarium en een klein stuur. Het instrumentarium bestaat uit een 12,3 inch groot display, dat naar eigen smaak kan worden ingedeeld. Zo krijg je hier onder meer de instructies van het navigatiesysteem op, maar ook de boordcomputer, rijhulpsystemen, toerenteller en snelheid worden weergegeven.
Motoren
De Peugeot 3008 wordt leverbaar met twee benzinemotoren en drie dieselmotoren. De basisversie krijgt de bekende 1,2 liter driecilinder met 130 pk. Die motor kan ook gekoppeld worden aan een zestraps automaat. Een tree hoger staat de 165 pk sterke 1,6 liter turbomotor. Dat blok is ook leverbaar met de zestraps automaat. Dieselen kan met een 1,6 liter en een 2,0 liter. De eerste heeft een vermogen van 120 pk en kan ook geleverd worden met een automaat. De 2,0 liter is er in twee smaken: handgeschakeld met 150 pk en automatisch met 180 pk.
Afmetingen
De nieuwe Peugeot 3008 is acht centimeter langer dan de vorige en meet nu 4,45 meter. De achterpassagiers profiteren het meest van de toegenomen lengte, want de wielbasis is 6,2 centimeter langer geworden. De kofferbak is met 520 liter ook bijna 90 liter groter dan voorheen. Als je de achterbank omklapt, kan er 1.670 liter aan bagage in de auto.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom juist déze Bentley de beste keus voor een bruidsstoet is
-
Charoudin stopt Nürburgring-ritjes in vreemde auto’s na megacrash
-
Ken je de mop van Jeff Bezos’ EV voor 20 mille? Trump niet…
-
Pas op met parkeerapps! Want ze kunnen je veel geld kosten
-
Deze McLaren-collectie van 57 miljoen is wat voor koning Willem-Alexander
-
In deze vakantielanden tank je voordelig: plan jouw budget-route
-
In de elektrische Firefly zijn ze één knopje vergeten
-
Dit kost het om airco in te laten bouwen in jouw auto
-
Deze vederlichte Britse sportauto staat je naar het leven
-
Ceo’s krijgen tientallen miljoenen bij ontslag
-
BMW baalt! M2 CS grijpt naast Ringrecord voor compacte auto’s
-
Zo krankzinnig hard wordt er gereden met een Bugatti voor aflevering