De Peugeot 3008 behoudt net als de 308 zijn naam. Net als bij de 308 houden daar de gelijkenissen op. De 3008 krijgt een compleet nieuw design en heel veel nieuwe techniek aan boord.

Peugeot speelt in op de toenemende vraag naar SUV's. In Europa hebben crossovers en SUV's zelfs hatchbacks ingehaald als populairste segment. Met de nieuwe Peugeot 3008 kiest het merk duidelijk voor een andere richting. De auto staat op het nieuwe EMP2-platform van PSA, wat zorgt voor een flink lager gewicht ten opzichte van het vorige model.

Techniek

De 3008 krijgt ook Peugeots i-Cockpit, het interieurconcept van het merk met een hoog geplaatst instrumentarium en een klein stuur. Het instrumentarium bestaat uit een 12,3 inch groot display, dat naar eigen smaak kan worden ingedeeld. Zo krijg je hier onder meer de instructies van het navigatiesysteem op, maar ook de boordcomputer, rijhulpsystemen, toerenteller en snelheid worden weergegeven.

Motoren

De Peugeot 3008 wordt leverbaar met twee benzinemotoren en drie dieselmotoren. De basisversie krijgt de bekende 1,2 liter driecilinder met 130 pk. Die motor kan ook gekoppeld worden aan een zestraps automaat. Een tree hoger staat de 165 pk sterke 1,6 liter turbomotor. Dat blok is ook leverbaar met de zestraps automaat. Dieselen kan met een 1,6 liter en een 2,0 liter. De eerste heeft een vermogen van 120 pk en kan ook geleverd worden met een automaat. De 2,0 liter is er in twee smaken: handgeschakeld met 150 pk en automatisch met 180 pk.

Afmetingen

De nieuwe Peugeot 3008 is acht centimeter langer dan de vorige en meet nu 4,45 meter. De achterpassagiers profiteren het meest van de toegenomen lengte, want de wielbasis is 6,2 centimeter langer geworden. De kofferbak is met 520 liter ook bijna 90 liter groter dan voorheen. Als je de achterbank omklapt, kan er 1.670 liter aan bagage in de auto.