Parijs wordt een heel grote milieuzone. De Franse hoofdstad gaat auto's van vóór 1997, zowel diesels als auto's met een benzinemotor, uit het centrum weren. Rijd je toch de stad in met een oude auto, krijg je een boete.

Parijs - Eiffeltoren - Rob Spanjaart - Autovisie.nlParijs - Eiffeltoren - Rob Spanjaart - Autovisie.nl


1 juli

Volgende maand gaat de maatregel in en worden alle auto’s die vóór 1 januari 1997 op kenteken zijn gegaan uit de Franse hoofdstad geweerd. Rijd je toch de stad in, krijg je een boete van 35 euro. Doe jet het een tweede keer, kost het 68 euro. Pas bij 450 euro wordt de boete niet verder verhoogd. De nieuwe maatregel gaat ook gelden voor motorfietsen, maar daar is de grens zelfs nog iets hoger: is je motorfiets van vóór 1 januari 2000, mag je de stad niet meer in. De zone gaat gelden van acht uur 's ochtends tot acht uur 's avonds. In de uren daarbuiten en ook in de weekenden mogen auto's van voor 1997 toch de stad in.

Uitstoot

Parijs werkt hard om de uitstoot in de stad terug te dringen. Het verbod geldt opvallend genoeg niet voor scooters, maar alleen voor personenwagens en motorfietsen. Vorig jaar ging eenzelfde maatregel al in voor vrachtwagens. Toch is de milieuzone in Frankrijk niet zo extreem als bijvoorbeeld in Utrecht of Rotterdam, waar je altijd een boete krijgt, als je auto niet aan de eisen voldoet.

BEKIJK OOK: AUTOVISIE VLOG: EERSTE TESTNOTITIES CITROËN E-MEHARI

2020

De maatregel die per 1 juli ingaat, is nog een milde. In de komende jaren wil Parijs werken naar een verbod van personenwagens die tot 2010 op kenteken zijn gegaan. De invoering van de eerste stap betekent dat ongeveer 30.000 auto's die nu in de stad geregistreerd staan na 1 juli doordeweeks twaalf uur lang niet meer de weg op mogen. Voor Franse auto's komt er een schijf in de voorruit, die aangeeft in welke uitstootklasse hij zit. In totaal zijn er zes verschillende schijven.

Verkeer in Parijs - Rob Spanjaart - Autovisie.nlVerkeer in Parijs - Rob Spanjaart - Autovisie.nl