Het Amerikaanse Panoz heeft een stukje racegeschiedenis afgestoft en in het nieuw gestoken, het enige nog overgebleven homologatie-exemplaar van de Esperante GTR-1. De gerestaureerde straatracer staat momenteel op de Dubai International Motor Show.

GTR-1 front 3-4


Panoz wilde in 1997 meedoen aan de 24 uur van Le Mans en andere lange afstandsraces. Echter, om dit met de Esperante GTR-1 te mogen doen, moesten er twee straatversies worden gebouwd. Deze is de enige die nog is overgebleven. Panoz heeft in het afgelopen halfjaar grondig gerestaureerd en laat hem nu in Dubai zien.

"In de lange neus van de GTR-1 ligt een 600 pk sterke 6,0 liter V8"

In de lange neus van de GTR-1 ligt een meer dan 600 pk sterke 6,0 liter V8, die in het geval van de straatauto een wagengewicht van slechts 898 kg hoeft mee te sleuren. En hoewel de Panoz onderhuids vrijwel grotendeels gelijk is aan de raceversie is het interieur volledig anders. Dat is aangekleed met leer en alcantara.

Mochten gefortuneerde autoliefhebbers deze Esperante GTR-1 willen kopen, dan heeft Panoz een oplossing, want dit exemplaar wil de fabriek niet kwijt. Wie meer dan 800.000 euro achterlaat kan een nieuwe bestellen, die dan gefabriceerd wordt uit de originele mallen voor de carrosserie en het chassis.