Bereid je voor op een openvallende mond en transpirerende oksels: vandaag zijn foto's en specificaties van de nieuwe Pagani Huayra BC Roadster gepresenteerd. En die auto maakt je stoutste dromen waar. 

Pagani Huayra BC Roadster


Drie jaar geleden presenteerde Pagani voor het eerst de Huayra BC, een nóg sterkere versie van de Huayra. De letters BC staan voor Benny Caiola, een Italiaanse vastgoedmagnaat en autoverzamelaar die de allereerste Pagani kocht en zo door Horacio Pagani werd geëerd. De 6.0-liter V12 van AMG kreeg voor de BC een flinke krachtkuur, waardoor dat blok 800 pk in plaats van 730 pk in de 'gewone' Huayra levert. Maar al in 2017 ontstond het idee bij Pagani om een Roadster van de extreme BC te maken. En vandaag zien we het concrete resultaat van die gedachte.

Koppel

De gloednieuwe Pagani Huayra BC Roadster heeft een nieuwe 6.0-liter twin-turbo V12. Die draagt nu volledig de naam van Pagani, maar is nog wel in samenwerking met Mercedes-AMG ontwikkeld. De Roadster krijgt een vermogen van 803 pk mee, dat via een zeventraps automaat van Xtrac allemaal naar de achterwielen wordt gestuurd. Wel heeft 'ie iets minder koppel dan z'n broer met dak, met 1.050 Nm t.o.v. 1.098 Nm. En ondanks het extra materiaal om de auto net zo strak en stevig te maken als de Huayra BC, weegt de Roadster met 1.250 kg maar 35 kg meer dan die versie. Dat heeft de auto te danken aan een nieuw soort koolstofvezel, dat minder weegt en ook nog eens erg stijf is.

Overigens maakte Pagani van de reguliere Huayra ook al een Roadster. De 6.0-liter V12 uit die auto produceert 764 pk, 1.000 nm koppel en weegt 1.280 kg. En dus is de Huayra BC Roadster de ultieme Pagani als je zonder dak wil rijden. Ook is de Huayra BC Roadster aan de buitenkant agressiever dan de reguliere Huayra Roadster, door de vele luchtgaten, dikke spoiler en contrasterend carbon. De aero op de BC Roadster drukt de auto met 500 kilo op de weg bij een snelheid van 280 km/h. Maar ook als je rustig rijdt vergeet je niet dat je in de extreme BC-versie zit. Binnenin is het toch al bijzondere interieur aangekleed met allerlei emblemen op verschillende plekken in het interieur.

Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster

Het was voor Pagani de ultieme missie om met deze Roadster aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen. Hoe ze dat hebben gedaan? Het is volgens Pagani gevaarlijk om 'te veel verliefd te raken' op je eigen product. In plaats daarvan moet je met kritisch oog blijven kijken naar je beste creaties, zeggen ze. En dat hebben ze voor deze Huayra BC Roadster dan ook gedaan. De nieuwe supercar is volgens Pagani een 'easy to drive vehicle' die je na een paar kilometer rijden al helemaal in je zak hebt. En dan kun je dus ook volop genieten van de hemel boven je. Uiteraard zijn we heel benieuwd naar zijn rijprestaties.

Zeldzaam

Overigens wordt deze nieuwe Roadster minder zeldzaam dan de eerder gepresenteerde Huayra BC. Daar werden er maar 20 van gemaakt, de versie zonder dak gaat 40 keer van de band afrollen. Duurder is 'ie wel,  met €3,085 miljoen ten opzichte van de schamele €2,35 miljoen voor de Huayra BC. Geniet dus maar goed van de plaatjes.

Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster
Pagani Huayra BC Roadster