Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 27 aug 2019
Leestijd: 2 minuten

Pagani houdt minstens tot 2026 vast aan V12

De V12 is nog niet afgeschreven als het aan Pagani ligt. Horacio Pagani, oprichter van het legendarische merk, laat weten dat de V12 nog tot 2026 in zijn auto’s verschijnt. Tegelijkertijd brengt hij een ander schokkend idee over een eventuele Pagani SUV.

V12 in de Pagani Huayra BC Roadster

Vorig jaar bevestigde Horacio Pagani dat zijn merk – uiteraard – werkt aan een elektrische hypercar. “Alle andere fabrikanten ontwikkelen iets in die richting. Dat kunnen we gewoon niet negeren. Ons management is al een speciale elektrische divisie aan het oprichten”, zo zei hij in 2018 tegen het Amerikaanse Car and Driver. Die plannen zijn nog niet veranderd. Wel laat Horacio Pagani nu aan het Britse Autocar weten dat ze nog minstens tot 2026 gebruik maken van de V12.

Huayra

Nu de Pagani Huayra op z’n einde loopt, waarvan de BC Roadster waarschijnlijk het laatste model is, werkt het merk aan een opvolger van die hypercar. “Die auto zal dezelfde filosofie hebben: een traditionele verbrandingsmotor, een nieuwe generatie van de V12 twin-turbo van AMG. We hebben een heel hechte relatie met Mercedes en de nieuwe V12-motor gaan we gebruikten tot 2026”, zo verzekerde Pagani.

Pagani Huayra BC Roadster

Toch liet hij ook doorschemeren dat er in een nabije toekomst veel kan gaan veranderen voor het Italiaanse merk. De stap naar elektrificatie heeft bijvoorbeeld veel te maken met het veranderende klantenbestand. “Vroeger bestond dat vooral uit oudere autoverzamelaars. Inmiddels is de gemiddelde leeftijd van onze klanten flink gedaald en zijn er veel jonge kopers in Azië en Noord-Amerika.”

SUV

Schokkend is wel dat in hetzelfde gesprek ook nadrukkelijk het woord SUV is gevallen. Pagani zegt daarover het volgende: “Als we een Pagani SUV moeten bouwen, dan moet die meer dan €3 miljoen gaan kosten gezien onze huidige strategie. We weten niet of daar een markt voor is. Maar als ons embleem op de auto staat, moet die van de hoogste kwaliteit zijn. We hebben dit idee al eens met onze belangrijke klanten besproken.”

Pagani geeft aan dat het voor zo’n auto gebruik zal maken van de technologie van Mercedes-Benz, gezien hun ervaring met SUV’s. “Dat is iets dat in mijn hoofd zit. Maar voordat dat realiteit wordt moet er nog veel gebeuren”, zo stelt Horacio Pagani de liefhebber gerust.

Pagani Zonda C12 S

Zonda

Overigens is het nog niet zeker of de Huayra BC Roadster echt de laatste versie van de Huayra zal zijn. Horacio Pagani kon ook al niet zo makkelijk afscheid nemen van de eerste Zonda door de aanblijvende vraag naar het geliefde model. Ook nu durft hij de deur voor de Huayra nog niet definitief te sluiten. “Voor nu is de BC Roadster de laatste versie. Maar ik luister ook naar privé-verzamelaars die misschien geïnteresseerd zijn in een one-off of een gelimiteerde versie.” En dus is het heel waarschijnlijk dat we nog langer van de Huayra kunnen genieten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.