Paarden achter in de wagen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FIMG_0017.jpg)
Even leek het alsof de sportieve auto met de motor achterin was uitgestorven, maar binnenkort kunnen we een Renault Twingo GT en een Smart Forfour Brabus verwachten. Een mooi moment om terug te blikken op de meest memorabele kleine rear engine/rear-wheel drive straatracertjes.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FIMG_1179.jpg)
Met de uitvinding van de automobiel, eind negentiende eeuw, klonk ook het startschot voor een bikkelharde ingenieurscompetitie. Er moest worden uitgevochten waar de motor het beste op z’n plek was en welke as aangedreven zou moeten worden. Er bestond al snel consensus over de vraag met welke wielen het beste gestuurd kon worden, hetgeen de aandrijftaak automatisch aan de achteras toewees omdat dan een hoop technische uitdagingen werden omzeild.
“In de jaren dertig bracht Ferdinand Porsche de achterin geplaatste motor tot wasdom”
Zo ook de positie van de motor voorin, aangezien de gebruikelijke plaatsing in de lengterichting goed te combineren was met een transmissie erachter, waaruit een cardanas de achterwielen dan aandreef. Naarmate de autotechniek voortschreed en de snelheden opliepen, werd het belang van stabielere wegligging en dus een lager zwaartepunt evidenter.
Het omlaag brengen van het passagierscompartiment leidde steeds vaker tot verpakkingsconflicten met delen van de aandrijving en ophanging. De oplossing lag voor de hand en zo rolden in de jaren twintig de eerste productieauto’s met de motor achter de achteras uit de fabriek. In de jaren dertig brachten Ferdinand Porsche en Tatra-ingenieur Hans Ledwinka de achterin geplaatste motor tot volle wasdom.
Meer lezen van de reportage over de Fiat 600 Abarth, Simca 1000 Rallye 2, NSU 1200 TT en Renault 8 Gordini? Lees ‘Paarden achter in de wagen’ op Blendle (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FIMG_9890.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FIMG_0195.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FIMG_0017.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze klassieker wil je: prachtige Volvo 343 voor 2500 euro
-
Autovisie Kennisquiz: de Range Rover-quiz
-
Fisker komt na de Ocean met deze compacte EV
-
Audi A1 Citycarver mag nu elke weg op
-
Dit is verreweg de duurste auto aller tijden (waarschijnlijk)
-
Nederlandse overheid biedt Citroën BX aan: ‘in theorie de beste auto’
-
Terugroepactie Volvo XC40: auto kan ongewild en plotseling accelereren
-
Mazda MX-30 is vernieuwd en krijgt flinke upgrade
-
Is Xpeng terecht trots op de P5?
-
Nieuwe weelde voor Rolls-Royce Phantom
-
Verbod op verbrandingsmotoren per 2035 lijkt steeds meer een feit
-
In deze bizarre camper voel je je direct een rockster