Paarden achter in de wagen
Even leek het alsof de sportieve auto met de motor achterin was uitgestorven, maar binnenkort kunnen we een Renault Twingo GT en een Smart Forfour Brabus verwachten. Een mooi moment om terug te blikken op de meest memorabele kleine rear engine/rear-wheel drive straatracertjes.
Met de uitvinding van de automobiel, eind negentiende eeuw, klonk ook het startschot voor een bikkelharde ingenieurscompetitie. Er moest worden uitgevochten waar de motor het beste op z’n plek was en welke as aangedreven zou moeten worden. Er bestond al snel consensus over de vraag met welke wielen het beste gestuurd kon worden, hetgeen de aandrijftaak automatisch aan de achteras toewees omdat dan een hoop technische uitdagingen werden omzeild.
“In de jaren dertig bracht Ferdinand Porsche de achterin geplaatste motor tot wasdom”
Zo ook de positie van de motor voorin, aangezien de gebruikelijke plaatsing in de lengterichting goed te combineren was met een transmissie erachter, waaruit een cardanas de achterwielen dan aandreef. Naarmate de autotechniek voortschreed en de snelheden opliepen, werd het belang van stabielere wegligging en dus een lager zwaartepunt evidenter.
Het omlaag brengen van het passagierscompartiment leidde steeds vaker tot verpakkingsconflicten met delen van de aandrijving en ophanging. De oplossing lag voor de hand en zo rolden in de jaren twintig de eerste productieauto’s met de motor achter de achteras uit de fabriek. In de jaren dertig brachten Ferdinand Porsche en Tatra-ingenieur Hans Ledwinka de achterin geplaatste motor tot volle wasdom.
Meer lezen van de reportage over de Fiat 600 Abarth, Simca 1000 Rallye 2, NSU 1200 TT en Renault 8 Gordini? Lees ‘Paarden achter in de wagen’ op Blendle (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).
Lees ook:
Ook interessant
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Zo wilde Volkswagen de Golf 50 jaar geleden eigenlijk noemen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Zo pakt België buitenlanders die rijden onder invloed hard aan
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien