Overzicht: gewilde BMW M3-verzamelobjecten
Met de introductie van de M4 GTS brengt BMW voor het eerst een limited edition van zijn M4 Coupé uit. Zijn bloedverwant M3 ging hem voor en heeft inmiddels een indrukwekkende lijst met collector’s items opgebouwd. Dat begon in 1988 met de M3 Evolution en kent als voorlopig hoogtepunt de M3 CRT uit 2011. Een overzicht van de gewilde M3-verzamelobjecten.
De eerste limited edition: M3 Evolution
De eerste limited edition van de M3 dateert van 1988, toen BMW de M3 Evolution op basis van de allereerste M3, de E30, lanceerde. Hij verscheen in een oplage van 500 units en beschikte over een danig opgepepte motor. De atmosferische 2,3 liter viercilinder benzinemotor leverde door de toepassing van onder andere aangepaste kleppen, zuigers, krukas en cilinderkop 25 pk meer dan gebruikelijk, wat het totaal op 220 pk bracht. Door bovendien dunner plaatwerk en glaswerk te gebruiken, daalde het wagengewicht. Het resulteerde in een hoger prestatieniveau. Kenmerkend voor de M3 Evolution is de forse frontspoiler en de hogere kofferklepspoiler met verstelmogelijkheid.
M3 Sport Evolution
In 1990 verscheen de M3 Sport Evolution, eveneens op basis van de eerste M3 (E30). De in Gloss Black en Briljant Red geleverde sportcoupé putte nog meer vermogen uit de ongeblazen viercilinder benzinemotor, een tot 2,5 liter vergrote krachtbron 238 pk, een toename van 22 procent. Ook hier zorgden de techneuten voor een gewichtsreductie door (verstelbare) frontspoiler, voorschermen, kuipstoelen en achterklep van lichtgewicht materialen te vervaardigen. Het gewicht daalde met 35 kg. In totaal vervaardigde BMW 600 stuks, die allemaal herkenbaar zijn aan de Sport Evolution 1990-badge op de middenconsole.
M3 GT
Met de komst van de tweede generatie M3 liet BMW het niet na om ook van deze E36 een limited edition uit te brengen. In 1995 arriveerde de M3 GT. Net als in de reguliere M3 lag er voor het eerst een zespitter onder de kap. Het blok van 2.990 cc was echter voor de GT voorzien van nieuwe componenten, die in een later stadium op de 3,2 liter versie werden toegepast. Door die modificaties steeg het vermogen van 286 pk tot 295 pk. De fabrikant monteerde aluminium deuren en leverde het koetswerk in British Racing Green of Silver. Van de M3 GT bouwde BMW slechts 356 stuks.
“Met de 2011 kwam een voorlopig einde aan de reeks limited editions van de M3 CRT”
M3 CSL
Pas in 2003 verscheen de volgende limited edition. Op basis van de E46 lanceerde BMW de M3 CSL. De naamgeving was een verwijzing naar de 3.0 CSL (Coupe Sport Leichtbau) uit de jaren zeventig en niet voor niets. In de geest van zijn voorvader was de M3 een uitgeklede variant met lichtere carrosseriedelen en een opgepepte zescilinder motor. Zo waren de middenconsole, interieurpanelen, dak en buitenspiegelbehuizingen vervaardigd van carbon-fibre-reinforced plastic (CFRP) en wist BMW de achterklep en de achterruit dunner dan normaal te maken. Het was met 164 kg de grootste gewichtsreductie ooit in de M3-historie. Tegelijkertijd nam de 3.246 cc grote krachtbron in vermogen toe tot 360 pk (+ 17 pk), wat het resultaat was van onder andere een gemodificeerde luchtinlaattraject. BMW leverde de M3 CSL op speciale Michelin Sport Cup-banden in 19 inch formaat af.
M3 GTS
In 2010 stelde BMW de M3 GTS (E92) voor. Deze in oranje uitgevoerde coupé trad rechtstreeks in de voetsporen van de M3 CSL, maar kreeg desondanks een andere naam. Ook hier werd gekozen voor een lager wagengewicht (- 125 kg) en een opgeboorde (4,4 ipv 4,0 liter) én opgevoerde motor (+ 30 pk, 450 pk). De
M3 GTS beschikte standaard over een rolbeugel in plaats van een achterbank en had voor de voorstoelen vier- of zespuntsgordels. Een brandblusser maakte deel uit van de standaarduitrusting. De designafdeling paste de aerodynamica van de coupé aan door de neus en achterzijde te herzien. Op de achterklep prijkte een enorme carbon fibre-spoiler. De M3 GTS werd grotendeels met de hand gebouwd.
M3 CRT
Met de 2011 kwam een voorlopig einde aan de reeks limited editions van de M3 CRT. Voor het eerst bracht de Duitse autobouwer een speciale editie van de vierdeurs variant. De ingrediënten weken echter niet van de eerdere types af. Ook hier paste BMW carbon fibre-onderdelen toe om het wagengewicht terug te dringen. Hij woog 45 kg minder dan zijn reguliere broer. Opvallend detail was het meubilair achterin. De bank had plaats gemaakt voor twee losse stoelen. De oplage was beperkt tot 67 stuks.
Over de gehele levenscyclus van de M3 zijn meerdere limited editions uitgebracht. Bekende types zijn de 148 stuks van de M3 Europameister, de 505 exemplaren van de M3 Cecotto en de M3 Swiss Cecotto (50 stuks).
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow