Wil je voor dit jaar nog snel meeprofiteren van de 4%-bijtellingsregeling voor elektrische auto's, dan kun je financieel juist heel erg onderuit gaan. Betaalde je dit jaar voor je benzine- of dieselauto nog geen bijtelling en wil je dat nu wel doen met een elektrische auto, dan kan die verandering je alsnog heel veel geld kosten. 

Volkswagen e-Golf


Ga je dit jaar zakelijk elektrisch rijden, dan betaal je nog maar 4% bijtelling. De kans is echter groot dat de overheid dat tarief volgend jaar gaat verhogen naar 8%. En daarom willen veel zakelijke rijders nog snel profiteren van dat lage tarief van 4%. Toch moet je goed uitkijken als je die stap nu wil zetten, als je dit jaar nog geen bijtelling hebt betaald voor je zakelijke auto.

Tegenvaller

Bijtelling wordt door de Belastingdienst namelijk - al jaren - op jaarbasis berekend. Stap je nu over naar een elektrische auto die je wél privé gaat gebruiken en waar je dus bijtelling over gaat betalen, dan moet je volgens de Belastingdienst ook bijtelling betalen over je vorige auto. Dacht je slim te zijn om nog snel te profiteren van een laag tarief, dan kun je dus een flinke financiële tegenvaller verwachten. In zo'n geval berekent de Belastingdienst namelijk gewoon de volle 22% bijtelling over je vorige zakelijke auto.

"En dat gebeurt momenteel steeds vaker", zegt Jan van Delft van Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) tegen Autovisie. "Er is momenteel een duidelijke euforie rondom EV's. Maar we zien tegelijkertijd dat er heel weinig kennis is over dit beleid, zowel bij consumenten als bij bedrijven. Ongeveer 250.000 zakelijke rijders (12%) betalen nu geen bijtelling. Een groot deel daarvan is wel geïnteresseerd in een elektrische auto mét bijtelling. Ken je de regels niet en maak je een overstap, dan kun je flink moeten gaan betalen." Op de bestelling van een nieuwe EV moet je in veel gevallen lang wachten, maar er staan ook genoeg elektrische modellen klaar bij poules van leasemaatschappijen die snel ingezet kunnen worden.

Hyundai Kona Electric


Star

VZR wil daarom een flexibeler beleid van de Belastingdienst. Nu zijn er twee momenten waarop je 'kosteloos' zo'n overstap kunt maken: op 1 januari of - onder voorwaarden - bij een nieuwe werkgever. "Dat vinden wij een vrij star beleid en zien we graag veranderen. We zijn hier al jaren mee over in gesprek met de Belastingdienst. Die willen om administratieve redenen nog niets aan het beleid aanpassen", zegt Van Delft.

Uiteindelijk wil VZR dat de bijtelling per feitelijk gebruik kan worden bepaald. "We zijn nu bezig om daar een pilot mee op te zetten. Het gaat waarschijnlijk nog heel lang duren voordat een dergelijk beleid wordt gevoerd. Maar dat we hier mee beginnen stemt ons in ieder geval optimistisch", zegt Van Delft.

RAI Vereniging

RAI Vereniging zegt echter wel te begrijpen dat de Belastingdienst niet zomaar op zo'n flexibel beleid overstapt. "Dat is natuurlijk een flink administratieve taak, waarbij bijtelling 'aan' en 'uit' moet worden gezet", zegt Floris Liebrand, woordvoerder van RAI. "En regels zijn regels, vinden wij. Als zakelijke rijder moet je je keuze voor een auto goed voorbereiden en behoor je te weten dat 1 januari een moment voor het wijzigen van je contract is. Wel is het goed dat die ontbrekende kennis nu wordt bijgebracht, zodat mensen niet voor verrassingen komen te staan."