Overname SsangYong in zicht, toekomst als EV-fabrikant
Het doek lijkt nog niet te vallen voor SsangYong, nu een serieuze kandidaat plannen voor het voortbestaan van de Zuid-Koreaanse SUV-fabrikant heeft geopenbaard. De startup Edison Motors Co. wil het in financiële problemen verkerende SsangYong Motor de helpende hand toereiken. De onderneming moet in een periode van drie tot vijf jaar omgevormd worden tot fabrikant van elektrische voertuigen.
Eerder deze week hebben SsangYong en een door de rechtbank aangestelde bewindvoerder een lokaal consortium onder leiding van Edison Motors aanbevolen als voorkeursbieder. Of het bedrijf de uiteindelijke koper van SsangYong met al zijn schulden wordt, is nog de vraag. Alle andere partijen naast Edison Motors zijn inmiddels uit de race. De startup wist de bewindvoerder te overtuigen door de plannen voor SsangYong te ontvouwen. Doel is eerst om de productie van de bestaande modellen te hervatten om vervolgens in drie ploegendiensten de verschillende SUV’s te maken voor een periode van drie jaar. Naast de types met benzinemotor horen daar ook een elektrische versie bij. Met de drieploegendienst heeft SsangYong een capaciteit van 300.000 voertuigen op jaarbasis. De auto’s zullen in Pyeongtaek, ten zuiden van Seoul, van de band rollen.
Zoveelste productoffensief aangekondigd
Volgens het Koreaanse Yonhap ligt de bouw van de assemblagelijn Nr.2 al sinds februari 2019 stil. Op de lijn werden de vierdeurs Chairman en de SUV Turismo vervaardigd. De assemplagenlijnen 1 en 3 assemblagelijnen draaien momenteel nog door, maar op slechts één ploegensysteem. De totale productiecapaciteit van de fabriek bedraagt maximaal een half miljoen eenheden. Het is een volume dat de mogelijke eigenaar in de toekomst ook wil bereiken. Daartoe komen nieuwe modellen uit. Binnen de nu aangekondigde plannen wil Edison Motors tien modellen in 2022 bouwen. Dat aantal moet in 2025 twintig stuks bedragen en voor 2030 wil het 30 verschillende types aanbieden. Dat zijn allemaal elektrische modellen. Edison Motors zegt er de financiële middelen voor beschikbaar te stellen. Het bedrijf verwacht 1,27 miljard dollar in SsangYong te kunnen steken.
Uitvliegen
Edison bouwt momenteel elektrische bussen en vrachtwagens, alsmede bussen op aardgas. Het wil in de toekomst zijn vleugels uitslaan en voertuigen ook in India, Europa en de Verenigde Staten maken.
Slechte financiële cijfers
In de loop der jaren heeft SsangYong verschillende eigenaren gehad. Zo werd de onderneming in 2004 voor 51% verkocht aan het Chinese SAIC Motor Corp., maar stootte dat in 2009 weer af. In 2011 kwam Mahindra aan boord door een belang van 70 procent in SsangYong te nemen. Inmiddels bezit het Indiase bedrijf een aandeel van 74,65 procent in de autofabrikant. Na jaren van kwakkelende verkoopcijfers en slechte financiële cijfers stopte moederbedrijf Mahindra & Mahindra Ltd. met investeren in SsangYong. Het bedrijf zocht een nieuwe partner voor de Zuid-Koreaanse tak, maar zonder resultaat. In april werd SsangYong onder curatele gesteld.
Nederlandse markt
SsangYong levert zijn producten ook in Europa. Ook in Nederland zijn de types als Tivoli, Korando en Rexton te koop. Het merk, dat hier sinds de jaren negentig wordt geleverd, levert sporadisch een nieuwe auto af, ondanks dat er zestien vertegenwoordigers in ons land actief zijn. In totaal zijn er 3.113 exemplaren op de Nederlandse wegen te vinden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop nu! Autovisie Speaker voor in jouw elektrische auto
-
Lamborghini presenteert nieuw logo: zo is het veranderd door de jaren heen
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?