Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 1 nov 2021
Leestijd: 2 minuten

Oude tijden herleven bij Franse politie, terugkeer Alpine A110

De terugkeer van Alpine als sportwagenmerk liet decennia op zich wachten, maar hoe gaaf is het dat het merk weer met compacte sportwagens bestaat? En de autoliefhebbers zijn niet de enigen die er zo over denken, want zo denkt ook de Franse Gendarmerie erover.

Nu de snelle interventie-auto’s op de Franse Autoroute aan vervanging toe zijn, slaat de politie zijn slag. De Alpine A110 keert namelijk terug in het automobiele korps. Het kondigt aan een bestelling voor 26 exemplaren van de Alpine A110 te hebben geplaatst. De wagens moeten de eveneens snelle maar inmiddels uitgereden Renault Mégane RS vervangen.

Franse politie-Porsche

Gekozen is niet voor de snelste versie van de A110, de S. De politie-agenten mogen in de Pure-versie rijden. Dat is ook al niet verkeerd, al mis je wel een kleine 40 pk ten opzichte van de A110S. Met de tweezits sportcoupé heb je 253 pk onder de rechtervoet, afgegeven door een viercilinder met 1,8 liter cilinderinhoud. De turbomotor brengt de A110 in slechts 4,5 tellen van stilstand naar 100 km/h en stelt een topsnelheid van 250 kilometer per uur in het vooruitzicht. Tenminste, dat zijn de officiële fabriekscijfers. Of de Alpines een upgrade krijgen, is niet bekend. Ministeries goochelen wel vaker met de specificaties van zijn dienstauto’s, net als met de aanschafprijzen. Zou de politie een A110S als A110 Pure afgeleverd krijgen?

Wat zeker anders is, is de aankleding van de blauwe sportwagen. Op het dak komt ongetwijfeld een lichtbalk met blauw licht, terwijl binnenin natuurlijk sirenes en communicatiemiddelen worden geïnstalleerd. Van de nieuwe Franse interventie-auto’s zijn nog geen foto’s vrijgegeven, maar de bijgevoegde foto’s zijn wel degelijk origineel. Het is namelijk niet de eerste keer dat de Franse overheid een order voor Alpines plaatst. Al in de jaren zestig verkoos de Gendarmerie de Alpine als ideale auto om snelheidsduivels, drugsrunners en gespuis te achtervolgen. Bij die eveneens A110 gedoopte versie bleef het niet. De A310 uit de stal van Renault-Alpine mocht ook aantreden, zij het in een later stadium.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.