Autovisie
Autovisie Nieuws 21 feb 2020
Leestijd: 2 minuten

Oud Mazda-ontwerper Rice naar Pininfarina

Het Italiaanse designhuis Pininfarina heeft een nieuwe Chief Creative Officer aangesteld. Het gaat om Kevin Rice, de man die een belangrijke bijdrage aan de hedendaagse Mazda-ontwerpen leverde.

De 56-jarige Rice start op 1 maart en krijgt de afdelingen automotive, industrial design en architecture onder zijn hoede. De Engelsman werkt al sinds 1986 in de auto-industrie. Hij begon zijn carrière bij Opel, waarna hij bij Mazda (1995-2000) aan de slag ging. Vervolgens verhuisde hij naar BMW, waar hij de exterieurontwerpen van onder andere de 3 en 4 Serie tekende. In 2014 keerde hij terug naar Mazda, om voor het Japanse bedrijf de Europese ontwerpdivisie te leiden. Rice verbleef slechts vier jaar bij Mazda. In 2018 stapte hij over naar het Chinese Chery Automobile als Global Design Chief. Nu gaat hij Pininfarina leiden.

autovisie-volvo-xc40-concurrent-mazda-cx-5

Mahindra

Rice stapt op een gezichtsbepalend moment in, want het Italiaanse designhuis viert dit jaar zijn negentigste verjaardag. Het zusterbedrijf Pininfarina Automobili staat bovendien op het punt om de productie van zijn eerste model te introduceren, de Battista. Pininfarina is sinds 2016 in handen van Mahindra uit India.

Maar er is meer nieuws vanuit Pininfarina. Het designhuis heeft namelijk het ontwerp voor de aankomende TOGG verzorgd, de volledig elektrische SUV uit Turkije. TOGG is in opdracht van president Erdogan ontwikkeld en heeft voor het ontwerp van de auto gekozen voor de schetsen van Pininfarina. Het legendarische designhuis kwam jaren terug zelf al met een visie op een SUV in de vorm van de K550 en K350 Concept. De TOGG C-SUV, zoals het model gaat heten, kent dan ook genoeg gelijkenissen met die twee auto’s.

Te zien is dat de TOGG C-SUV, in bovenstaande galerij het rode model, qua lijnenspel overeenkomt met beide auto’s. De voorste en achterste lichtunits tonen eveneens veel overeenkomsten met vooral de K550 van Pininfarina. In 2022 moeten de eerste TOGG’s van de band rollen, in een oplage van 175.000 per jaar.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.