Het segment van de SUV groeit wereldwijd en de Verenigde Staten zijn en blijven de grootste afnemer van de luxere terreinwagens. Wil Volkswagen in Amerika doorbreken dan moet het, naast afzien van sjoemelsoftware, met meer SUV’s de markt betreden. En dat gaat gebeuren.

volkswagen_tiguan_gte_active_concept_3


De Duitsers warmen het Amerikaanse publiek al enkele jaren op door op Amerikaanse autoshows concept cars van SUV’s te presenteren. Op de North American International Auto Show in Detroit staat alweer het volgende studiemodel, de Tiguan GTE Active Concept. Het is echter geen model of variant die de autobouwer op korte termijn in de Verenigde Staten gaat leveren.
"Met het oog op 'Uncle Sam' gaat Volkswagen een variant met lange wielbasis bouwen"

Het betreft de Europese versie met vijf zitplaatsen, zoals die in iets afwijkende vorm een maandje of vier geleden werd voorgesteld op de IAA-autoshow in Frankfurt. De Amerikanen krijgen de nu voorgestelde Tiguan niet. Nee, met het oog op 'Uncle Sam' gaat Volkswagen een variant met langere wielbasis, toegenomen wagenlengte en drie zitrijen maken. Dat type komt ook naar Europa, zoals het er nu naar uit ziet. Voor Amerika kondigt VW de Tiguan voor 2017 aan. De fabrikant zal het model lokaal produceren.

De aandrijflijn in de Tiguan GTE Active Concept zal wel voor de Yanks beschikbaar komen. De Duitsers kiezen voor 2,0 liter viercilinder benzinemotor, gecombineerd met meerdere elektromotoren. De 225 pk sterke aandrijflijn, die zijn vermogen via alle vier wielen op de weg overbrengt, stelt de chauffeur in staat om zo’n 32 kilometer volledig elektrisch te rijden. Volkswagen heeft de aandrijflijn al voor de Europese markt aangekondigd, waar de krachtcentrale ook in de korte versie komt te hangen.

volkswagen_tiguan_gte_active_concept_1
volkswagen_tiguan_gte_active_concept_1