Opvolger Volvo XC90 komt in twee varianten
Volvo onthulde deze week de C40 en daarmee heeft het weer een modelreeks afgesloten. Dat betekent dat de Zweedse autobouwer nu begint met de volgende generatie van een nieuwe modelreeks, te weten die van de XC90. Volgend jaar verschijnen de opvolgers van dat huidige model, zoals hier afgebeeld.
Opvolgers, meervoud inderdaad. Volvo kondigde eerder deze week aan vanaf 2030 alleen nog volledig elektrisch aangedreven modellen te lanceren. Die ommezwaai doet de Zweedse autobouwer niet van de een op de andere dag. Vandaar dat met de transitie nu al wordt gestart, zodat de klant wordt klaargestoomd voor de volledige elektrificatie van het modellengamma. Met de XC40 introduceerde Volvo eind vorig jaar al zijn eerste volledig elektrisch aangedreven productiemodel. De C40 wordt daar eind dit jaar aan toegevoegd en voor komend jaar staat de XC90 als elektromodel gepland.
Afwijkende architectuur
Maar Volvo ontwikkelt van de XC90 niet alleen een elektroversie, zoals het met de C40 wel heeft gedaan. De XC90 komt er ook met geëlektrificeerde benzinemotoren met stekkeraansluiting. Volvo bouwt die versies ieder op een eigen platform. De benzinetypes krijgen een opgewaardeerde architectuur op basis van het bestaande SPA-basis. De volledig elektrische variant krijgt een bodemsectie die specifiek voor elektro-aandrijving is bedoeld. Zo heeft de elektro-XC90 geen hinder van een geïntegreerde uitsparing voor bijvoorbeeld het uitlaatsysteem, de cardanas en brandstoftank.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fvolvo-xc90-t8-twin-engine-003.jpg)
Afwijkend design
Of de elektrische XC90 er anders uit komt te zien dan zijn plug-in hybridebroer, heeft Autovisie aan Volvo gevraagd. Het antwoord is dat daarover nog geen uitspraken worden gedaan. De fabrikant laat weten dat je de PHEV en EV uit elkaar kunt houden, maar of dat meer is dan alleen een afwijkend front met gesloten grille, is nog de vraag. Over de naamgeving is evenmin alles zeker. Volvo spreekt weliswaar van de nieuwe XC90. Het zou zomaar kunnen dat de Zweden een andere aanduiding in gedachten hebben. Een en ander zou kunnen afhangen van de positionering van het model.
Amerikaanse productie
De vervanger van de XC90 laat zich volgend jaar zien. Volvo heeft al aangegeven dat de productie van de grote SUV in de Verenigde Staten gaat plaatsvinden. Enerzijds verdeeld Volvo zo zijn productievolumes over meerdere continenten, waardoor het minder last heeft van valutaverschillen. Anderzijds is Amerika het grootste afzetgebied van de XC90. Volvo heeft een eigen fabriek in Noord-Carolina. Daar wordt momenteel alleen de S60 vervaardigd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Fiat Grande Panda vs. Firefly: deze leuke, betaalbare elektrische auto is het best
-
Tesla komt eindelijk met Apple CarPlay, maar dat ziet er heel anders uit dan bij andere merken
-
Cupra brengt de nieuwste en krachtigste Leon ooit uit: krijgt hij eindelijk Audi’s vijfcilinder?
-
Autovisie Jaarboek 2026: dit is het ideale cadeau voor een autoliefhebber
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving
-
Tiener zakt 128 keer voor theorie-examen! Dit is hoeveel dat heeft gekost
-
Volvo gooit handdoek in de ring: schrapt lidar op ES90 en EX90
-
Zo dumpte boorbedrijf Elon Musk stiekem 12 kuub afval, terwijl het beloofde dit niet meer te doen
-
Peugeot vindt sturen en stuurwiel opnieuw uit met deze Polygon
-
Duitse onderzoekers testen 14 auto’s op elektromagnetische straling: zijn EV’s slecht voor je gezondheid?