Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 15 mrt 2018
Leestijd: 2 minuten

Opvallende Eadon Green moet er echt komen

Voor de tweede maal neemt het Engelse Eadon Green deel aan de Autosalon van Genève. De nieuwkomer wil binnen afzienbare tijd de productie van de opvallend vormgegeven Zeclat opstarten.

long shot track front 1

“Hij kan rijden”

Op de 2018-editie van de Autosalon van Genève pakt eigenaar Felix Eaton uit met de pre-productie-auto. “Hij kan nu rijden, zoals we op de video tonen”, legt de bedenker van de auto uit. “De Zeclat nadert nu zijn uiteindelijke specificatie.”

medium rear shot 2

Aandrijflijn

Voor de Geneefse autoshow is de vloeiend gelijnde targa nog voorzien van een body van fiberglass, maar de productieversie zal een carrosseriedelen van carbon fibre krijgen. Onderhuids is de Zeclat een Corvette van de generatie C7. “De aandrijflijn is identiek aan die van de Corvette Gran Sport. Ik heb meerdere malen met General Motors om de tafel gezeten en hen betrokken in mijn project. Omdat zij de basis hebben gezien en weten dat wij de fabrieksoriginele 6.2 V8-aandrijflijn gebruiken, geven zij onveranderd garantie op het technische deel. Dat vond ik heel belangrijk. Het is verrassend goede techniek voor een Amerikaanse auto. De voorruit, zijramen en het uitneembare dakpaneel stammen ook van de Corvette C7. Ik wilde sowieso een bestaande voorruit, want dat is een kwetsbaar onderdeel. Het moet niet zo zijn dat wanneer de voorruit barst, je maanden op een unieke en dus kostbare voorruit moet wachten. Deze is uit voorraad leverbaar, zodat je snel weer op weg bent.”

Coachbuilders

Eaton zegt dat het bij de auto meer om de looks dan om de snelheid gaat. Voor het ontwerp heeft Eaton zich laten inspireren door bekende Franse coachbuilders als Figoni & Falaschi, Bugatti, Chapron en PourTout. “Aangezien ik niet met CAD overweg kan, heb ik de styling aan Ian Nisbett van Curve Vehicle Design overgelaten. Ik ben van huisuit interieurdesigner voor winkels, maar daar was ik na 35 jaar wel op uitgekeken. Ik heb niet de illusie om een grote autobouwer te worden. Ik wilde gewoon een andere auto maken. Het geeft gewoon enorm veel voldoening om iets te bouwen.”

Twaalf maanden

Wordt de Zeclat in een gelimiteerde oplage gebouwd? “Niet specifiek, maar het wordt van nature een limited edition. Dit is een concept dat in kleine volumes gaat worden geproduceerd. We kunnen de eerste auto in tien tot twaalf maanden klaar hebben.“

LEES OOK: Nieuwe RUF SCR is hightech en old school

Naamgeving

Tot slot, waar komt de naam vandaan? “Ik heet Felix Eaton, maar de naam Eaton is in de Verenigde Staten al geregistreerd. Weliswaar niet in de categorie voor voertuignamen, maar om voor de zekerheid rechtszaken te voorkomen, heb ik de T door de D vervangen. Het klinkt daardoor hetzelfde. Green is de achternaam van mijn moeder”, legt Felix uit.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.