Autovisie
Autovisie Nieuws 12 okt 2020
Leestijd: 2 minuten

Oplossen brandgevaar Ford Kuga PHEV kost meer tijd

De problemen met oververhitting van de Ford Kuga PHEV zijn moeilijker op te lossen dan gedacht. De fabrikant dacht het euvel, dat kan resulteren in brandgevaar, binnen enkele weken op te lossen, maar spreekt nu van maanden.

Het probleem zit in de hoogvoltage accu van de Kuga PHEV. “Het is mogelijk dat door een technisch probleem in de batterij de hete gassen worden geventileerd om druk te verminderen”, geeft Ford aan. Deze gassen worden niet weggeleid van andere componenten zoals onder andere de brandstoftank en de brandstofleidingen. “In een handvol gevallen heeft dit geleid tot oververhitting, waardoor er brand is ontstaan.”

Alle exemplaren Kuga PHEV

Volgens de fabrikant doet het euvel zich alleen voor bij de exemplaren die vóór 25 juni 2020 zijn gebouwd, maar Ford richt zich voor de zekerheid op de totale productie van de Kuga PHEV’s. Bezitters van de SUV kunnen de auto volgens de fabrikant gebruiken, zolang ze deze niet aan een laadpaal opladen én de auto in de ‘EV Auto’-modus staat. Ford houdt de bezitters van de Kuga PHEV via een brief, per e-mail of via de Ford Pass-app op de hoogte.

Kuga PHEV

Gratis tanken

De bezitters van de getroffen Kuga-versie is door Ford al een verlengde garantie van vijf jaar met een maximum van 100.000 kilometers of een servicecontract van drie jaar aangeboden. Nu de periode tot een oplossing langer echter duurt dan verwacht, komt de importeur met een gratis tankpas. Aangezien de bezitters niet op puur elektrokracht kunnen rijden, neemt het brandstofverbruik toe. De tankpas kent een waarde van € 500,- en is alleen bij tankstations van BP (en partners) geldig.

Tweede terugroepactie Kuga PHEV

Het is niet de eerste keer dat de bezitters van de eerder dit jaar geïntroduceerde Kuga PHEV een probleem met de plug-in hybride-auto kennen. De importeur riep de gebruikers van de auto eerder op naar de dealer te gaan omdat de hoogspanningsstekker op de module mogelijk niet in de juiste stand was vergrendeld. In het ergste geval kon de stekker beschadigd zijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.