Oplossen brandgevaar Ford Kuga PHEV kost meer tijd
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2F3008-vs-Kuga-13.jpg)
De problemen met oververhitting van de Ford Kuga PHEV zijn moeilijker op te lossen dan gedacht. De fabrikant dacht het euvel, dat kan resulteren in brandgevaar, binnen enkele weken op te lossen, maar spreekt nu van maanden.
Het probleem zit in de hoogvoltage accu van de Kuga PHEV. “Het is mogelijk dat door een technisch probleem in de batterij de hete gassen worden geventileerd om druk te verminderen”, geeft Ford aan. Deze gassen worden niet weggeleid van andere componenten zoals onder andere de brandstoftank en de brandstofleidingen. “In een handvol gevallen heeft dit geleid tot oververhitting, waardoor er brand is ontstaan.”
Alle exemplaren Kuga PHEV
Volgens de fabrikant doet het euvel zich alleen voor bij de exemplaren die vóór 25 juni 2020 zijn gebouwd, maar Ford richt zich voor de zekerheid op de totale productie van de Kuga PHEV’s. Bezitters van de SUV kunnen de auto volgens de fabrikant gebruiken, zolang ze deze niet aan een laadpaal opladen én de auto in de ‘EV Auto’-modus staat. Ford houdt de bezitters van de Kuga PHEV via een brief, per e-mail of via de Ford Pass-app op de hoogte.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fford_kuga_plug-in_hybrid_st-line_34_0336036007bc052d.jpg)
Gratis tanken
De bezitters van de getroffen Kuga-versie is door Ford al een verlengde garantie van vijf jaar met een maximum van 100.000 kilometers of een servicecontract van drie jaar aangeboden. Nu de periode tot een oplossing langer echter duurt dan verwacht, komt de importeur met een gratis tankpas. Aangezien de bezitters niet op puur elektrokracht kunnen rijden, neemt het brandstofverbruik toe. De tankpas kent een waarde van € 500,- en is alleen bij tankstations van BP (en partners) geldig.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fford_kuga_plug-in_hybrid_st-line_6_079304b106f104a4.jpg)
Tweede terugroepactie Kuga PHEV
Het is niet de eerste keer dat de bezitters van de eerder dit jaar geïntroduceerde Kuga PHEV een probleem met de plug-in hybride-auto kennen. De importeur riep de gebruikers van de auto eerder op naar de dealer te gaan omdat de hoogspanningsstekker op de module mogelijk niet in de juiste stand was vergrendeld. In het ergste geval kon de stekker beschadigd zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Ferrari kiest motor Purosangue SUV: ‘Duidelijk dat de V12 de juiste optie is’
-
Deze 5 super-SUV’s zag je als liefhebber niet aankomen
-
Subsidiepot wekt interesse in tweedehands elektro-auto op
-
Alles wat je moet weten over de elektrische Toyota bZ4X
-
Nederlands wereldkampioen Formule E proeft aan Formule 1: ‘Hij is erg getalenteerd’
-
Mercedes T‑Klasse alleen elektrisch naar Nederland
-
Dit is het Nederlandse zonne-autootje voor in de stad
-
Tesla krijgt productie in Shanghai slecht op gang, oorzaak laat zich raden
-
Ongekend: Ketheltunnel dicht ‘wegens ziek personeel’, dikke files om Rotterdam
-
Jaguar Land Rover is ‘blij’ met het chiptekort
-
Renault Kangoo met Open Sesame-deuren toch naar Nederland
-
Deze klassieker wil je: prachtige Volvo 343 voor 2500 euro