Opgewaardeerde Mercedes E-Klasse nu ook als E 53
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F18C0331_01Mercedes-E-KLasse-e1525101125484.jpg)
Het zijn van die tradities om een productielijn halverwege de levenscyclus een facelift te geven en de auto weer up-to-date te brengen. Dat gaat steeds minder vaak op, aangezien de ontwikkeling van nieuwe technieken steeds sneller gaat. Dat gaat ook voor Mercedes-Benz op, die enkele systemen op de vorig jaar opgefriste S-Klasse nu ook op de E-Klasse introduceert.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F18C0338_003Mercedes-E-KLasse-e1525100875120.jpg)
Zo krijgt de twee jaar oude E-Klasse in de sedan- en Estate-vorm nu enkele verbeterde rij-assisten. Het gaat om bijvoorbeeld het automatische remmen en sturen op rotondes, wanneer het navigatiesysteem actief is. De Distance Assist Distronic en Active Steering Assist zijn daartoe verder verfijnd. Ook krijgt de E-Klasse, inclusief de Cabriolet en de Coupé, een nieuw ontworpen stuurwiel. De knoppen voor de cruise control en afstandsregelaar zijn daarop aangebracht, wat een tweede satelliethendel aan de stuurkolom overbodig maakt.
SportStyle Package
Verder introduceert Mercedes een SportStyle Package. Het bestaat uit een chromen louvre onder de grille, een badge op het voorscherm, chroomelement op de achterbumper, 17 inch lichtmetalen wielen en nadrukkelijk geaccentueerde uitlaateindstukken. Binnenin krijg je als koper van het sportpakket onder andere pedalen met zwarte noppen. Wanneer het pakket op een Avantgarde-versie wordt besteld, worden de wielen een inch groter en tellen ze vijf spaken.
E 53
Op motorisch vlak neemt de E-Klasse afscheid van de V6-motoren. De fabrikant vervangt de blokken door zescilinders met de zes cilinders in lijn. Het gaat om een diesel en een benzineblok. Laatstgenoemde valt onder het submerk AMG. De aanduiding luidt E 53. De term wordt al achterop de E Coupé en E Cabriolet geplakt. De zes-in-lijn onder de motorkap met twee powerdomes heeft een slagvolume van 3,0 liter en komt dankzij twee turbo’s en elektrische ondersteuning (22 pk) tot 435 pk. De aandrijflijn lost de E43 met zijn 400 pk sterke V6-motor af. De E 53 haalt een topsnelheid van 250 km/h, maar kan tegen meerprijs begrensd worden op 270 km/h. De sprint 0-100 km/h voltrekken de sedan én Estate in 4,5 tellen.
E 400d
De 400d -net als de E53 standaard voorzien van vierwielaandrijving- heeft een fonkelnieuwe 3.0 zes-in-lijn onder de kap. Het aluminium blok beschikt over variabele kleptiming en een tweefase turbo. Het vermogen bedraagt 320 pk, het koppel ligt op 700 Nm tussen 1.200 en 3.200 tpm. Mercedes geeft een acceleratiecijfer voor de sprint van stilstand tot 100 km/h op van 4,9 seconden. De top bedraagt 250 km/h. De 400d 4Matic is zowel als sedan als Estate leverbaar.
Prijzen
De prijzen zijn nog niet bekend. Mercedes start de levering in juni.
Lees ook:
Ook interessant
-
Je raadt nooit welke F1-coureur deze gepimpte Toyota Supra bezit
-
Nieuwe pick-up van Fiat is goedkoper dan Volkswagen Polo
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h
-
Joel Beukers: ‘Ik heb liever al mijn auto’s zwart’
-
Morgan maakt ons blij met een (elektrische) dooie mus
-
Waarom de allerleukste elektrische auto per direct niet meer te koop is
-
Minder elektrische auto’s graag