Raar onderzoek van JBR Capital. Volgens het Engelse bedrijf - dat zich bezighoudt met de financiering van exclusieve auto's - is de Lamborghini Véneno de beste investering van de afgelopen tien jaar en de Maserati Quattroporte de slechtste. Well, duh!


Echt waar, als je het over appels met peren vergelijken hebt... Natuurlijk is de Lamborghini Véneno in waarde gestegen! Van het bizarre apparaat zijn in 2013 maar vijf exemplaren gebouwd (waarvan drie voor klanten). Overigens zijn er ook nog negen Véneno Roadsters, maar dat terzijde. Volgens JBR Capital koste de Véneno 2,6 miljoen pond nieuw en is hij nu zo'n 7,3 miljoen pond waard zijn (plus 180 procent). Andere heavy hitters zouden zijn: de LaFerrari uit 2013 (plus 109 procent), Koenigsegg One:1 uit 2014 (plus 100 procent), Pagani Zonda Cinque (plus 54 procent), Porsche Cayman GT4 (plus 31 procent) en McLaren P1 (plus 27 procent). Overigens heeft JBR alleen gekeken naar auto's die in Genève zijn gelanceerd.

Bugatti Chiron

En dan het open deur-gedeelte van het Britse onderzoek. De Maserati Quattroporte (2013) zou nu 71 procent minder waard zijn. Dat geloven we graag, maar de luxesedan is dan ook geen gelimiteerde supercar die steenrijke zakenlui als investering kopen en in luchtbehandelde garages laten appreciëren. Datzelfde geldt voor de Aston Martin Vantage S (min 45 procent), Mclaren 650S (min 37 procent), Jaguar F-Type SVR (min 32 procent), nieuwe Honda NSX (min 22 procent) en Rolls-Royce Ghost (min 18 procent). Wel enigszins opmerkelijk: de prijzen voor een 'gebruikte' Bugatti Chiron zouden 12 procent lager liggen dan de nieuwprijs. Maar goed, dat ding is ook nog relatief nieuw.