Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 9 jan 2023
Leestijd: 2 minuten

Waarom Opel, Peugeot en Fiat bang zijn dat jij een Chinese auto koopt

Chinese auto’s zijn sinds het afgelopen jaar niet meer weg te denken van de prijslijsten. In 2022 werden er in totaal 131 nieuwe auto’s gelanceerd of gepresenteerd. Carlos Tavares (CEO Stellantis), fabrikant van onder andere Fiat, Peugeot en Opel, is bang dat deze auto’s de Europese merken doen verdwijnen.

Hoewel veel Autovisie-lezers in de comments aangeven geen interesse te hebben in een auto uit het gigantische Aziatische land, zijn er ook genoeg Nederlanders die wel kiezen voor een product van bijvoorbeeld Geely of SAIC.

Prijsverschil Chinese auto’s in aanzienlijk

“Het prijsverschil tussen Europese en Chinese auto’s is aanzienlijk. Als er niets wordt gedaan om de huidige situatie te veranderen, zullen consumenten uit de Europese middenklasse zich steeds meer tot Chinese modellen wenden”, aldus de Stellantis-topman tegen Duitse tijdschrift Automobilwoche.

MG 4 Electric
De MG4 Electric is een betaalbare elektrische auto uit China. (Afbeelding: MG)

De topman van Stellantis laat weten dan productiekosten van Europese elektrische auto’s, van bijvoorbeeld Fiat, Peugeot of Opel, 40 procent hoger liggen dan wanneer dezelfde auto niet in Europa wordt gemaakt. Dit heeft te maken met de regelgeving van de Europese Unie.

Van de Peugeot Inception Concept ga je huilen (of keihard lachen)

Tavares stelt dat als Europa niet ingrijpt, zij de productie noodgedwongen naar het buitenland moeten verplaatsen. Dan volgt er een situatie die te vergelijken is met de productie van zonnepanelen, zo stelt de CEO.

Grote wijzigingen beleid EU

Grote wijzigingen in het beleid van de Europese Unie en meer industrie in Europa, dat is er volgens Tavares nodig. Werkzaamheden die al lang niet meer in dit deel van de wereld gedaan worden, wil de CEO van Stellantis weer op ons continent zien. Onafhankelijker van China en minder concurrentie uit Azië, dat is wat de fabrikant van Fiat, Peugeot en Opel wil. Of dit ooit gaat gebeuren, is de vraag. China is voor veel fabrikanten ook een belangrijke markt, het is immers een gigantisch land met meer dan 1,4 miljard inwoners. Daarbij vindt veel productie van onderdelen in China plaats.

Stellantis: ‘Elektrische auto’s moeten goedkoper vóór brandstofverbod 2035’

Als de industrie weer naar Europa verplaatst, zoals de CEO wil, heeft dit waarschijnlijk ook invloed op de prijs van de Europese elektrische auto. Om kosten te drukken, produceren fabrikanten immers in China. Als de productiekosten omhoog gaan, moet jij als consument dit uiteindelijk betalen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.